کل 26878
0

رابطه امنیت شغلی و حمایت سازمانی با رویدادهای شرکت گاز استان اصفهان : نقش تعدیل کنندگی ویژگی های جمعیت شناختی

  • کد خبر : 8616
  • 11 اسفند 1396 - 0:00
رابطه امنیت شغلی و حمایت سازمانی با رویدادهای شرکت گاز استان اصفهان : نقش تعدیل کنندگی ویژگی های جمعیت شناختی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : آرزو سلیمانی ، حسین سماواتیان ، ابوالقاسم نوری

 

چکیده :

سابقه و هدف: صنایع وابسته به نفت و ازجمله آن شرکت گاز از صنایع بزرگ ایران هستند. توسعه هر چه بیشتر صنایع ملزم به توسعه تجهیزات فنی مورد استفاده است و استفاده ابزارهای پیشرفته موجب بروز حوادث بیشتری می شود.

روش بررسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی در رابطه امنیت شغلی و حمایت سازمانی با رویدادهای شرکت گاز استان اصفهان درسال ۱۳۹۵ به انجام رسید. روش پژوهش توصیفی و نوع آن همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت گاز اصفهان که در سال ۱۳۹۰-۹۴ رویداد گزارش شده داشتند (۷۲مورد). نمونه به صورت در دسترس و شامل افرادی که هنوز در سازمان مشغول به کار هستند (۳۲مورد) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه امنیت شغلی سماواتیان و نوری (۱۳۸۹)، حمایت سازمانی روهادز و آیزنبرگر (۲۰۰۲)  و پرسشنامه عوامل جمعیت شناختی بودند همچنین گزارش رویداد توسط کارشناس ایمنی در یک مقیاس لیکرتی از ۱تا۱۰ درجه بندی کردند. به منظور ملاحظات اخلاقی، داده های تکمیل شده توسط مشارت کننده ها به صورت محرمانه نزد پژوهشگر باقی ماند. درنهایت داده ها به کمک۳۲ Spss در سطح ۵۰/۰α -تحلیل شد.

یافته ها: تحلیل رگرسیون نشان داد محل سکونت، نوع شغل و تحصیلات با رویداد رابطه معنادار دارند. تحلیل تعدیلی نشان داد که تحصیلات رابطه ی امنیت شغلی و رویدادها، همچنین سن و سابقه کاری رابطه حمایت سازمانی و رویدادها  را به صورت معنادار تعدیل می کند (p≤۵۰/۰).

نتیجه گیری: در نتیجه می توان نتیجه گرفت برای افزایش ایمنی محیط کار و کاهش رویدادها  باید به ویژگی های جمعیت شناختی کارکنان توجه کرد و پس از آن به راهکار اندیشید به این دلیل که در برخی گروه های سازمان امنیت شغلی و حمایت سازمانی با رویداد ارتباط دارد.

 

واژه‌های کلیدی :  امنیت شغلی ، حمایت سازمانی ، حوادث ، شبه حوادث

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.