کل 26883
4

ارزیابی توان اکولوژیک توسعه‌ شهری با استفاده از تلفیق فرآیند تحلیل سلسله‌ مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS (مطالعه موردی : شهرستان باغملک)

  • کد خبر : 8477
  • 04 فروردین 1397 - 0:00
ارزیابی توان اکولوژیک توسعه‌ شهری با استفاده از تلفیق فرآیند تحلیل سلسله‌ مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS (مطالعه موردی : شهرستان باغملک)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، ویژه نامه شماره ۳ طراحی و مدیریت شهری – شماره پیاپی ۴ ، زمستان ۱۳۹۵

 

نویسندگان: پانته آ آذری ، علی شیرزادی بابکان

 

چکیده:

زمینه و هدف : رویکرد جدیدی که امروزه مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است ، برنامه ریزی جهت دسـتیابی بـه توسـعه پایـدار شهری است . ارزیابی توان اکولوژیک به منظور انتخاب مکان های مطلوب برای توسعه شـهری یک عامل مهم برای دسـتیابی به ایـن امــر محسوب میشود. در این مقاله با استفاده از تلفیق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی توان اکولوژیک توسعه شهری در شهرستان با غملک مورد ارزیابی قرار گرفته تا پهنه های مناسب برای این منظور مشخص شوند.

روش بررسی: به منظور دستیابی به این هدف ، ابتدا معیارهای موثر در توسعه شهری با توجه به تحقیقات انجـام یافتـه در ایـن زمینـه و جمع آوری نظرات کارشناسان از طریق روش دلفی شناسایی شد و در نهایت ۵ معیار و ١٢ زیر معیار انتخاب گردید. سـپس بـا اسـتفاده از روش مقایسه زوجی، میزان اهمیت معیارها نسبت به هم تعیین و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبـی معیارهـا وزن دهـی شـدند. در نهایت لایه های اطلاعاتی مورد نیاز در محیط ١٠.٢ Arc GIS بر اساس منطق فازی ارزش دهی و وزن های به دست آمده به آن ها اعمـال گردید و نقشه توان اکولوژیک با استفاده از روی هم گذاری وزنی لایه ها به دست آمد.

یافته ها : یافته های به دست آمده نشان می دهد که ۴۶/۶۵ % از کل منطقه مطالعاتی دارای توان کاملا نامناسـب ، ۶٢ /٣٩% دارای تـوان نامناسب ، ١٢/٢٧ % دارای توان متوسط ، ١/١٧ %  دارای توان مناسب و ٠/٢٩ % دارای توان کاملا مناسب برای توسعه شهری است .

نتیجه گیری: بر اساس نقشه نهایی طبقه بندی می توان نتیجه گرفت که پهنه های مساعد جهت توسعه فیزیکی آتی شهرستان با غملـک بیش تر در بخش شمالی گسترش یافته است . از طرفی دیگر جهات جنـوب شـرقی و شـرق بـه دلیـل کوهسـتانی بـودن در توسـعه آتـی محدودیت بیش تری را اعمال میکند.

 

واژه های کلیدی: ارزیابی توان اکولوژیک ، توسعه شهری ، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ، سیستم اطلاعات جغرافیایی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی توان اکولوژیک توسعه‌ شهری با استفاده از تلفیق فرآیند تحلیل سلسله‌ مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS (مطالعه موردی : شهرستان باغملک) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.