کل 26883
1

امکان سنجی فنی ، اقتصادی و زیست محیطی جایگزینی گرمایش شهری متعارف با انرژی زمین گرمایی در ایران

  • کد خبر : 8457
  • 08 فروردین 1397 - 0:00
امکان سنجی فنی ، اقتصادی و زیست محیطی جایگزینی گرمایش شهری متعارف با انرژی زمین گرمایی در ایران

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، شماره ۴ – شماره پیاپی ۷۱ ، زمستان ۱۳۹۵

 

نویسندگان: یونس نوراللهی ، حسین یوسفی ، علی حسین رضایان ، هادی فارابی اصل

 

چکیده:

زمینه و هدف : بهره برداری از انرژی زمین گرمایی برای گرمایش محیطی و منطقه ای، یکـی از مناسـب تـرین و متـداول تـرین روش هـای استفاده مستقیم از حرارت زمین است که چندین دهه تجربه در مناطق وسیعی از جهان ، باعث کسـب اطلاعـات مفیـدی از نحـوه اجـرای پروژه های زمین گرمایی و نتایج حاصل گردیده است .  هدف از این تحقیق جایگزینی سوخت های فسیلی در گرمایش و تامین آبگرم مصرفی ساختمان ها با انرژی تجدیدپذیر زمین گرمایی برای کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می باشد.

روش بررسی:  این تحقیق به بررسی اقدامات اولیه انجام شده جهت استفاده مستقیم از انرژی زمین گرمایی پرداخته و در ادامه با استفاده از GIS و اطلس زمین گرمایی ایران ، شهرهای واقع در حوزه های زمین گرمایی را مورد شناسایی قرار می دهـد. سـپس بـا بررسـی میـزان مصرف ۴ حامل اصلی  انرژی (نفت سفید، نفت کوره ، نفت گاز و گاز طبیعی) در بخش خانگی، تجاری و عمومی جهت مصارف گرمایشی در شهر های یادشده پرداخته و در نهایت ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی حاصل از جایگزینی سیستم گرمایشی متعارف  با انرژی زمین گرمایی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

نتایج و یافته ها: نتایج نشان می دهد که در صورت بهره برداری از انرژی زمین گرمایی با کاربری گرمایش ساختمان ها و فضاهای خانگی، تجاری و عمومی در شهرهای واقع در حوزه های زمین گرمایی سالانه در مصرف بیش از ٣٧٨ میلیون لیتر نفت سـفید، ١۵٠ میلیـون لیتـر نفت گاز، ۶۴ میلیون لیتر نفت کوره و ١٣٧٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی صرفه خواهد شد که میتواند برای صـادرات اختصـاص یافتـه و بیش از ٧٢۵ میلیون دلار در سال عاید کشور نماید. برآورد هزینه احداث سیستم متمرکز گرمایش برای شهر سرعین نشـان مـیدهـد کـه مجموع هزینه ها ٣/٢ میلیارد تومان و هزینه تامین هر کیلووات ساعت انرژی حرارتی ١٠٧ تومان است . دوره بازگشت سرمایه برای این پروژه نیز برابر ٣/۵ سال برآورد شده است . استفاده از سیستم گرمایش متمرکز شهر کشور میتواند نـه تنهـا بعنـوان یـک روش گرمـایش قابـل اطمینان مطرح باشد بلکه از نظر اقتصادی هم ارزان تر و آلودگی های زیست محیطی بسیار کم تری وارد محیط زیست میکند.

 

واژه های کلیدی: انرژی زمین گرمایی ، استفاده مستقیم ، برآورد اقتصادی ، صرفه ی زیست محیطی ، سیستم متمرکز شهری ، شهر سرعین ، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” امکان سنجی فنی ، اقتصادی و زیست محیطی جایگزینی گرمایش شهری متعارف با انرژی زمین گرمایی در ایران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.