کل 26879
1

بررسی برخی پارامترهای تعیین کننده کیفیت آب در ذخایر آب شرب منطقه سیستان (چاه نیمه شماره یک) و مقایسه آن‌ها با استانداردهای موجود

  • کد خبر : 8433
  • 11 فروردین 1397 - 0:00
بررسی برخی پارامترهای تعیین کننده کیفیت آب در ذخایر آب شرب منطقه سیستان (چاه نیمه شماره یک) و مقایسه آن‌ها با استانداردهای موجود

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، ( ویژه نامه شماره ۴) ، بهار ۱۳۹۶

 

نویسندگان: فاطمه عین الهی پیر ، نرجس اکاتی ، مصطفی غفاری

 

چکیده:

زمینه و هدف : چاه نیمه های سیستان تنها منبع تأمین کننده آب شرب زابل و زاهدان بوده و بررسی فاکتورهای کیفیت آب آن ها به نظـر می رسد. هدف این مطالعه برخی از فاکتورهای کیفیت آب چاه نیمه (سولفات ، نیتـرات ، منیـزیم ، آمونیـاک، قلیاییـت ، کلـرین و سـختی )، مقایسه آن ها در بین ایستگاه ها و مقایسه آن ها با استانداردهای موجود است .

روش بررسی: نمونه برداری از ۶ ایستگاه و از ١٩ نقطه در سطح چاه نیمه شماره ١ در شهریور ١٣٨٩ همراه با اندازه گیری EC و pH آب انجام شد. فاکتورهای مورد نظر توسط دستگاه فتو متر ٨٠٠٠ اندازه گیری شدند. مقایسات آماری با نرم افـزار SPSS و رسـم نمودارهـا بـا استفاده از نرم افزار Excel انجام شد.

یافته ها: غلظت سولفات ١٠۶ تا  ١٢۴میلی گرم بر لیتر، سختی منیزیم بر حسب کربنات کلسیم ۴١۶ تا ۶٠٠ میلی گـرم بـر لیتـر، غلظـت آمونیاک ٠/٠٢ تا ٠/١٠ میلی گرم بر لیتر، نیترات بین ٠/۵٢ تا ٠/٩٣ میلی گرم بر لیتر، قلیاییت ١٢۵ تا ٢١۵ میلی گرم بـر لیتـر، سـختی ١٨٢/۶۶ تا ٢٠۵/٣٣ میلی گرم بر لیتر کربنات کلسیم ، کلرین بین ٠/٠۵ تا ٠/١٩ میلی گرم بر لیتر، کلسیم ۶٧ تا ٩۴ میلـی گـرم بـر لیتـر، میزان EC ۵۵٩/٣٣ تا ۶٠۴ میکروزیمنس بر سانتیمتر و pH ٨/۴۵ تا ٨/٧٩ متغیر بود. هیچ یک از فاکتورهای اندازه گیری شـده در بـین ایستگاه های مختلف تفاوت معنی داری را نشان ندادند.

بحث و نتیجه گیری: بر این اساس میزان این فاکتورها دارای پراکنش یکسانی بوده و از منابع نقطه ای منشأ نمی گیرند. نتیجـه مقایسـه مقادیر با استاندارد حاکی از آن بود که میزان سولفات ، نیترات ، آمونیاک، قلیاییت ، کلسیم ، کلر، سـختی، pH و EC نسـبت بـه اسـتاندارد تعیین شده برای آب آشامیدنی دارای مقدار پایین تری بودند. در عین حال مقدار منیزیم از حد مطلوب و حد مجاز غلظت بیش تری داشت . بنابر یافته های موجود فاکتورهای بررسی شده در آب چاه نیمه از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

 

واژه های کلیدی: چاه نیمه ، کیفیت آب ، فاکتورهای فیزیک و شیمیایی ، استانداردهای کیفی آب آشامیدنی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی برخی پارامترهای تعیین کننده کیفیت آب در ذخایر آب شرب منطقه سیستان (چاه نیمه شماره یک) و مقایسه آن‌ها با استانداردهای موجود ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.