کل 26721
3

کاربرد روش سیمپلکس و مفهوم جبران در ارزیابی اثرات توسعه مشارکتی (مطالعه موردی : گزینه‌های کارخانجات کمپوست و دفن زباله استان گلستان)

  • کد خبر : 8411
  • 18 فروردین 1397 - 0:00
کاربرد روش سیمپلکس و مفهوم جبران در ارزیابی اثرات توسعه مشارکتی (مطالعه موردی : گزینه‌های کارخانجات کمپوست و دفن زباله استان گلستان)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، ( ویژه نامه شماره ۴) ، بهار ۱۳۹۶

 

نویسندگان: سمانه دزیانی ، عبدالرسول سلمان‌ ماهینی

 

چکیده:

زمینه و هدف : انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی، از جمله روش های مطلوب در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار اسـت . در واقع اگر تصمیم به اجازه دادن به اجرای توسعه باشد، فرایند ارزیابی برای تعیین محـدودیت ها و روش هـای جبـران و جلـوگیری از اثـرات منفی و به حداقل رساندن مخاطرات محیط زیستی به کار گرفته میشود. در تحقیق حاضر، جهت انتخاب مکان احداث کارخانه کمپوسـت و دفن پسماند در استان گلستان ، پنج منطقه پیشنهاد و ارزیابی اثرات انجام یافته است .

روش بررسی: در این پژوهش ضمن تشریح روشی ریاضی مبتنی بر برنامه ریزی خطی، با استفاده از داده های مبتنی بر نقشـه های مکـانی به اولویت بندی مناطق پیشنهادی و انتخاب گزینه نهایی پرداخته شده و با در نظر گرفتن جبران اثرات ، مقادیر مهم ترین متغیرهای تصمیم به نحوی که حداقل آلودگی را در پی داشته باشد، تعیین شده است .

یافته ها: نتایج نشان میدهد که با استفاده از برنامه ریزی خطی، در منطقه شرقی گزینه یک با اختلاف بسیار اندک از سایرین ، گزینه ارجح و در قسمت غربی، گزینه پنج با مقدار تابع هدف کم تر انتخاب گردید. مؤثرترین پارامترها در مورد گزینه های یک تا چهار، آلودگی آب های زیرزمینی و در مورد منطقه پنج ، کاهش زمین های با ارزش تعیین گردید. چرا که در مورد گزینه پنج ، با توجه بـه انـواع جبـران ، هزینـه و زمان در نظر گرفته شده ، تأثیری که بر منطقه شکار ممنوع مجاور گذاشته میشود مهم تر از آلودگی آب های زیرزمینی میباشد.

بحث و نتیجه گیری: بررسی سطوح جبران حداقل و حداکثر نشان میدهد که افزایش جبران اثرات ، میزان کلـی آلـودگی هـای محـیط را کاهش میدهد و بالعکس . تحلیل حساسیت ، درستی نتایج این روش را تأیید مینماید.

 

واژه های کلیدی: ارزیابی اثرات محیط زیستی ، جبران ، برنامه ریزی خطی ، بهینه سازی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” کاربرد روش سیمپلکس و مفهوم جبران در ارزیابی اثرات توسعه مشارکتی (مطالعه موردی : گزینه‌های کارخانجات کمپوست و دفن زباله استان گلستان) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.