توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۹ ، ( ویژه نامه شماره ۴) ، بهار ۱۳۹۶
نویسندگان: مجید رضا گنجی ، لعبت تقوی ، قاسمعلی عمرانی
چکیده:
زمینه و هدف : نظر به این که شناسایی شیوه هایی آموزشی مختلف شهروندان و بهره گیری از روش های موثر می تواند راه رسیدن به مدیریت جامع پسماند و در نهایت توسعه پایدار را هموار سازد ، زمینه ساز این پژوهش شده است .
روش بررسی: چهار ابزاری که برای جمع آوری داده ها استفاده شده شامل مصاحبه با اساتید و کارشناسان ، مطالعات کتاب خانه ای، اسناد و مدارک و پرسش نامه (اصلی و ویژه تحلیل سلسله مراتبی)می باشد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و با استفاده از روش AHP اولویت بندی شدند. برای به دست آوردن پایایی در این پژوهش ، ضریب آلفای کرونباخ ٠/٨١ محاسبه گردید. به منظور سنجش و تایید روایی، پرسش نامه توسط اساتید و متخصصین مربوطه مورد بررسی قرار گرفت .
بحث و نتیجه گیری: نتایج روش AHP نشـــان داد که روش تلفیقی ، بهترین شـــیوه برای آموزش تفکیک و جمع آوری پســـماند می باشد. نهایتا می توان عنوان نمود که از چهار روش آموزشی موجود در منطقه ، روش تلفیقی بهترین شیوه ، مناسبترین زمان آموزش ، عصر روزهای هفته و مناسب ترین مکان نیز مدارس و بوستان ها شناخته شدند. شایان ذکر است که ارتقای آگاهی های تخصصی مدرسین ، آموزش گران و دیگر افراد مرتبط با پسماند در شهرداری نیز برای اثر بخشی روش های آموزشی بسیار موثر میباشد.
واژه های کلیدی: پسماند شهری ، جمع آوری ، تفکیک ، رتبه بندی ، آموزش
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
بهاره آذروند؛ ستار انوریا |
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی |
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان |
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی و اولویتبندی روشهای آموزشی محیط زیست در تفکیک و جمعآوری مدیریت پسماند ” از لینک زیر استفاده نمایید.