کل 26721
3

حذف موثر فسفر از فاضلاب با استفاده از روش بیولوژیکی باردنفو اصلاح شده

  • کد خبر : 8304
  • 01 اردیبهشت 1397 - 0:00
حذف موثر فسفر از فاضلاب با استفاده از روش بیولوژیکی باردنفو اصلاح شده

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۶

 

نویسندگان: فیض الله پاسره ، سید مهدی برقعی ، سید نظام الدین حسینی ، امیر حسین جاوید

 

چکیده:

زمینه و هدف : مدیریت صحیح فاضلاب یکی از مهم ترین مسایل محیط زیستی می باشد، مواد آلی و نوترینت ها از جمله ترکیبات فسفر از آلاینده های بالقوه آب های پذیرنده می باشند. انتشار فسفر از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری به محیط زیست یکی از دلایل اصلی پدیده شکوفایی آب است . بنا براین هدف از این مطالعه تعیین میزان نوترینت ها و مواد آلی فاضلاب شهر یاسوج و میزان حذف بهینه نوترینت ها از جمله فسفر کل توسط سیستم باردنفو اصلاح شده پرداخته است .

روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده ، روش نمونه برداری به صورت نمونه برداری مرکب  (Composite (Samplingو جامعه مورد مطالعه نمونه های اخذ شده از ورودی سیستم تصفیه (بعد از سیستم آشغال گیر) و خروجی سیستم تصفیه (بعد از ته نشینی) می باشد. جهت شناسایی عوامل تاث یر گذار بر حذف فسفر از پایلوت باردنفو اصلاح شده استفاده شد مقدار حذف نیترات ، فسفات کل ،COD وBOD۵ به مدت ٩ ماه مورد ارزیابی قرار گرفت . در پایان داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه ١۶ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده ، میانگین COD ورودی در سیستم (٢٢٨/۵۴±۶٧۴/۵۵)، فسفر ورودی (۴/٨±٢١/٢۶)، نیترات ورودی (١٩/۶٣±٢۵/٩١)، BOD ورودی (١٠۶/۶۶±٣٧٨/٣٣) میلی گرم در لیتر و مقدار  pH ورودی (٠/٣۵±٧/٢٢) بود.  بین میزان COD ورودی و درصد حذف فسفر ارتباط معنا داری وجود دارد (٠٠٠۴=P.value) ولی بین pH ورودی و درصد حذف فسفر ارتباط معناداری وجود ندارد ( ٠٣٣٩=P.value ). بیش ترین حذف فسفر در زمان توقف سلولی  ١۵ روزه (۶٩/٧٢%) مشاهده شد. بازگشت داخلی ٢٠٠% نیز (۶٨/٩۶%) بیش ترین درصد حذف فسفر را نشان داد.

نتیجه گیری: طبق اطلاعات بدست آمده ، شرایط بهینه برای حذف فسفر،   ١۵=SRT ،١-٠/۵ =HRT  در تانک بی هوازی، درصد باز چرخش داخلی ٢٠٠%، درصد لجن برگشتی ٧۵% و حفظ ٣-٢ =DO نشان داده شد. بنابراین با توجه اطلاعات بدست آمده ، برای زدایش فسفر علاوه بر روش های فیزیکی و شیمیایی می توان از فرآیندهای زیس تی اصلاح شده استفاده کرد. در این سامانه ها با قرار دادن یک مرحله بی هوازی در ابتدای فرآیند، حذف فسفر بهبود می یابد. و این روش می تواند جایگرین مناسبی برای تصفیه خانه هایی که با سیستم لجن فعال کار می کنند باشد.

 

واژه های کلیدی: فسفر ، باردنفو اصلاح شده ، فاضلاب ، حذف بیولوژیکی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” حذف موثر فسفر از فاضلاب با استفاده از روش بیولوژیکی باردنفو اصلاح شده ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.