کل 26854
4

بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌های مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای نسبت به مزایا و مخاطرات استفاده از فناوری نانو

  • کد خبر : 8275
  • 05 اردیبهشت 1397 - 0:00
بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌های مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای نسبت به مزایا و مخاطرات استفاده از فناوری نانو

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱ – شماره ۲ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : محمدجواد عصاری ، علی محمد عباسی ، طالب عسکری پور ، الهه کاظمی

 

چکیده :

مقدمه: فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری­ های کلیدی قرن بیست و یکم، به علم دستکاری مولکول­ ها و اتم­ ها در اندازه ­های بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر اطلاق می­شود. با توجه به اهمیت سرمایه­ گذاری در بخش تحقیق و توسعه، ارتقاء آگاهی و نگرش دانشجویان می­تواند تأثیر مثبتی بر گسترش دامنه کاربرد و استفاده بهینه از این فناوری در حال ظهور داشته باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، سطح آگاهی و نگرش ۱۳۰ نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف رشته­ های مهندسی بهداشت حرفه ­ای و محیط دانشگاه­ های علوم پزشکی همدان، ایلام و سمنان نسبت به مزایا و مخاطرات فناوری نانو، از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته­ ها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان ۰۸/۱۶ با انحراف معیار ۶۱/۱ به دست آمد. بین میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اختلاف معنی­ دار مشاهده شد (۰۰۱/۰= P). درحالیکه بین میانگین آگاهی درخانم­ها و آقایان، گروه ­های متغیر سن و سال ورود به تحصیل اختلاف معنی­ داری وجود نداشت. با استفاده از معادله رگرسیون خطی و در نظر گرفتن سطح آگاهی به عنوان متغییر وابسته، مشخص گردید که سن و مقطع تحصیلی به طور معنی­داری با وضعیت آگاهی مرتبط می­باشند.

نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که سطح آگاهی اکثر دانشجویان مورد مطالعه درخصوص فناوری نانو، در حد قابل قبول نمی­ باشد. در حالیکه با در نظر گرفتن مزایا و مخاطرات این فناوری، نسبت به توسعه استفاده از فناوری نانو در کشور، دیدگاه و نگرش مثبتی در بین دانشجویان وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی : فناوری نانو ، آگاهی ، نگرش ، دانشجو

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی سطح آگاهی و نگرش دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌های مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای نسبت به مزایا و مخاطرات استفاده از فناوری نانو ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.