کل 26904
6

بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری

  • کد خبر : 8273
  • 05 اردیبهشت 1397 - 0:00
بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱- شماره ۳ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : حمیدرضا نجم آبادی، غلامحسین حلوانی، علیرضا اسماعیلی، حمیده میهن پور

 

چکیده :

مقدمه: بیش از ۸۵ درصد حوادث به علت اعمال نا­ایمن صورت گرفته ­اند و علل ۸۵ تا ۹۸ درصد از حوادث شغلی که در اثر رفتار نا­ایمن رخ می­ دهند نگرش، رفتار و فرهنگ گزارش شده ­است. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری می­باشد.

روش بررسی: این پژوهش برروی ۱۸۰ نفر از کارگران قطار شهری صوررت گرفته ­است. جهت جمع­ آوری داده­ های این مطالعه توصیفی تحلیلی، از پرسشنامه استاندارد شده فرهنگ ایمنی که مشتمل بر ۶۲ سوال مرتبط با ۵ حوزه آموزش، محیط ­کار، اولویت به ایمنی، تبادل اطلاعات و تعهد مدیریت می­باشد، استفاده گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS20 آنالیز و ارزیابی شدند.

یافته­ ها: میانگین کلی نمره فرهنگ ایمنی در قطار شهری ۴/۲۲۰ بود، که فرهنگ پروژه مثبت ارزیابی می­گردد. در بین ابعاد مختلف فرهنگ­ایمنی، کمترین میانگین نمره فرهنگ ایمنی مربوط به بعد محیط کار (۵/۵۸ درصد) و بیشترین میانگین نمره فرهنگ ایمنی مربوط به اولویت به ایمنی بود (۸۴ درصد). ۷/۶ درصد افراد سابقه حادثه داشتند که شایعترین علت حوادث بی ­احتیاطی (۷۵ درصد) و بیشترین پیامد حوادث صورت­گرفته، آسیب­ های سطحی بود (۶/۶۶ درصد). بین فرهنگ ایمنی با گروه ­های سنی و رضایت­ شغلی رابطه معنی­دار وجود داشت (۰۵/۰ P <).

نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج، اولویت ­دادن به ایمنی در محیط­ کار و آموزش از مهم­ترین عوامل مؤثر در کسب نمره بالای فرهنگ ایمنی پروژه بوده است. از طرفی با توجه به نوع فعالیت­ کاری، محیط­ کار به عنوان عامل اصلی کاهش نمره فرهنگ ایمنی مطرح شده ­است. مهم­ترین نکته در جلوگیری از حوادث جزئی به وجود آمده و ارتقاء فرهنگ ایمنی، رعایت ۵s در محیط کار می­باشد.

 

واژه‌های کلیدی : فرهنگ‌ایمنی ، حوادث ، قطار شهری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.