کل 26883
3

ارزیابی بیوآیروسل‌ها در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران

  • کد خبر : 8239
  • 06 مرداد 1397 - 0:00
ارزیابی بیوآیروسل‌ها در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان  : نگار درویش زاده ، فریده گلبابایی ، محمد رضا پورمند ، فریده زینی ، عباس رحیمی فروشانی

 

چکیده :

زمینه و هدف: میکروارگانیسم‌ها عواملی هستند که در صورت ورود به بدن انسان با سازوکارهایی چون عفونت، آلرژی یا خواص سمی سبب ایجاد اختلال در واکنش های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی بدن انسان می شوند و در صورتی که سیستم ایمنی قادر به نابود کردن و از بین بردن عوامل بیولوژیکی نباشد، اختلال ایجاد شده می تواند سبب بیماری و حتی مرگ شود. این مطالعه میزان بیوآیروسل ها (باکتری و قارچ) را در بخش‌های مختلف یک بیمارستان مورد بررسی قرار می دهد.

روش بررسی: در این مطالعه میزان بیوآیروسل ها (باکتری و قارچ) مطابق روش ۰۸۰۰ NIOSH با استفاده از دستگاه باکتریال سمپلر و محیط های کشت اختصاصی برای باکتری و قارچ به طور جداگانه در بخش‌های ICU (بخش مراقبت های ویژه)، آزمایشگاه پاتولوژی، اتاق عمل، ریکاوری و CSR یک بیمارستان مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج ارزیابی نشان می دهد میانگین تراکم باکتری ها در بیمارستان مورد مطالعه در ردیف CFU/m3 88/1226 – ۴۷/۲۹۴ بوده است که بیشترین تراکم مربوط به بخش CSR و کمترین تراکم آن مربوط به اتاق عمل است. نوع باکتری‌های شناسایی شده شامل باسیل های گرم مثبت (۶/۵۰%)، استافیلوکوکوس اپیدرمیس (۲۹/۲۰%)، استافیلوکوکوس ساپروفیتوکوس (۶/۲% )، استافیلوکوکوس اورئوس (۰۳/۷%)، سایر استافیلوکوکوس ها (۹/۵ %) و میکروکوک (۴۳/۱۳%) است. همچنین نتایج سنجش قارچ ها نشان می دهد که میانگین تراکم قارچ ها در بیمارستان مورد مطالعه در گستره CFU/m3 45/188- 0 بوده است که حداکثر تراکم مربوط به ICU و حداقل تراکم مربوط به ریکاوری و اتاق عمل است. نوع قارچ های شناسایی شده شامل آسپرژیلوس فلاووس (۶۵/۳۱ %)، آسپرژیلوس فومیگاتوس (۱۷/۲۵ %)، آسپرژیلوس نایجر (۸۲/۱۵% ) و پنیسیلیوم (۳۳/۲۷ % ) بوده است. 

نتیجه گیری : مقایسه تراکم باکتری ها در بخش‌های مختلف بیمارستان با حد توصیه شده ACGIH که CFU/m3 500 است نشان داد تراکم بیوآیروسل باکتری در همه بخش‌ها به جز اتاق عمل از حد توصیه شده بیشتر بوده است. همچنین مقایسه تراکم قارچ ها در بخش‌های مختلف بیمارستان با حد توصیه شده ACGIH که CFU/m3 100 است نشان داد تراکم بیوآیروسل قارچ در همه بخش‌ها کمتر از حد توصیه شده بوده است.

 

واژه‌های کلیدی : تراکم بیوآیروسل ، نوع بیوآیروسل ، بخش‌های مختلف بیمارستان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی بیوآیروسل‌ها در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8239

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.