کل 26857
2

تلفیق مدل پردازش اطلاعات انسانی و روش SHERPA در تجزیه و تحلیل خطای انسانی : مطالعه موردی در اتاق کنترل صنعت پتروشیمی

  • کد خبر : 8057
  • 31 مرداد 1397 - 0:00
تلفیق مدل پردازش اطلاعات انسانی و روش SHERPA در تجزیه و تحلیل خطای انسانی : مطالعه موردی در اتاق کنترل صنعت پتروشیمی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

 نویسندگان : غلامعباس شیرالی ، طاهر حسین زاده ، افشین دیبه خسروی ، حمید راثی ، محمد سعید مرادی ، اسماعیل کرمی ، اسعد فتحی ، مسعود رضایی ، فرشاد ارغوانی ، لقمان برزگر ، ولی سلیمی جدا ، فاطمه تنها

 

چکیده :

زمینه و هدف: با نگاهی گسترده تر به مقوله خطای انسانی و با توجه به اهمیت این موضوع که انسان به عنوان یک پردازنده فعال اطلاعات است، ضرورت یک چارچوب مفید برای تجزیه و تحلیل فرایندهای مختلف روانی در تعامل با سیستم ها برای انجام وظایف شغلی احساس می شود. بنابراین هدف این مطالعه تجزیه و تحلیل خطاهای انسانی با استفاده از روش SHERPA و براساس مدل پردازش اطلاعات انسانی می باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه موردی از نوع مقطعی می باشد که در سال ۱۳۹۳ در اتاق کنترل یکی از صنایع پتروشیمی انجام شده است. افراد مورد مطالعه شامل ۶۲ نفر از کارکنان در چهار پست شغلی سرپرست نوبتکار، نوبتکار ارشد، نوبتکار اتاق کنترل و نوبتکار سایت بودند که در ۴ شیفت کاری ۸ ساعته مشغول به کار بودند. جهت تجزیه و تحلیل خطاها از تکنیک SHERPA، برای طبقه بندی مراحل پردازش اطلاعات انسانی از مدل Wickens و برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد از طبقه بندی Kirwan استفاده شد. در ضمن برای جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده، مصاحبه و مطالعه مستندات بهره گرفته شد.

یافته ها: با تجزیه و تحلیل برگه های کار SHERPA، ۲۴۶ مورد خطای انسانی شناسایی گردید. بیشترین تعداد خطا (۱۴۳ مورد) مربوط به مرحله درک از پردازش اطلاعات انسانی می باشد. عوامل دستورالعمل های کاری، و آموزش و تجربه، به طور مشترک از مهم ترین عوامل مؤثر بر پردازش اطلاعات در مراحل پردازش اطلاعات  تشخیص داده شدند.

نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه، با شناسایی انواع خطاهای ممکن در مراحل پردازش اطلاعات و در نظر گرفتن عوامل موثر بر آن ها، بر نقاط ضعف سیستم ﺗﺄکید می کند.

 

واژه‌های کلیدی : خطای انسانی ، SHERPA ، مدل پردازش اطلاعات انسانی ، عوامل مؤثر بر عملکرد ، اتاق کنترل پتروشیمی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.