کل 26907
3

بررسی ارتباط بین مواجهه شغلی با حلال آلی و خستگی کارگران یک کارخانه رنگ در شهر ساوه

  • کد خبر : 8006
  • 30 شهریور 1397 - 0:00
بررسی ارتباط بین مواجهه شغلی با حلال آلی و خستگی کارگران یک کارخانه رنگ در شهر ساوه

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان :  مرجان فیروزه ، امیر کاوسی دولانفر ، ساجده حسن زاده

 

چکیده :

زمینه و هدف: حلال های آلی گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف داشته و تا کنون ارتباط مواجهه مزمن با آنها و برخی از بیماریهای جسمانی و عصبی شناخته شده است. از سوی دیگر خستگی نیز سبب آسیب به فرد، کاهش بازده کاری و افزایش حوادث  شغلی می گردد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین مواجهه شغلی با حلال آلی و خستگی کارگران یک کارخانه رنگ انجام گردیده است.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی بر روی۲۰۶ نفر از کارگران صنایع رنگ و نساجی به ترتیب به عنوان گروه مورد و شاهد اجرا گردید. نمونه گیری از حلال های آلی بر طبق روش استاندارد NIOSH-1501 انجام شد و پس از مشخص شدن غلظت حلال ها، پرسشنامه های سنجش چند بعدی خستگی(MFI ) و اطلاعات فردی – شغلی جهت ارزیابی خستگی  بکار گرفته شد، به منظور تجزیه وتحلیل آماری داده ها آزمونهای  tمستقل و رگرسیون لجستیک مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها: بررسی میانگین امتیازات کسب شده در ابعاد پنج گانه خستگی نشان داد که  از نظر  ابعاد خستگی جسمانی، کاهش فعالیت، کاهش انگیزه، خستگی ذهنی و نمره کل آزمون MFI، بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار وجوددارد (۰۵/۰>P)، بطوری که بیشترین تفاوت در کاهش انگیزه و خستگی ذهنی بین دو گروه وجود داشت و نسبت شانس ابتلا به این دو اختلال با آزمون رگرسیون لوجستیک در گروه مورد ۵/۲ برابر گروه شاهد بدست آمد( [۲/۴-۸/۱] CI 95%= و ۰۰۱/۰(P<.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع بیشتر خستگی در ۴ بعد، جسمانی، کاهش فعالیت، کاهش انگیزه و خستگی ذهنی، در افراد در معرض حلال آلی وجود داشت، به طوری که خستگی ذهنی و کاهش انگیزه بیشترین شیوع را در بین افراد در معرض حلال به نسبت گروه شاهد خود داشت.

 

واژه‌های کلیدی : حلال آلی ، خستگی ، خستگی ذهنی ، آزمونMFI

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.