کل 26876
2

بررسی میزان پراکسید هیدروژن موجود در روغن‌های مصرفی واحدهای فست فود تهران

  • کد خبر : 7932
  • 22 آذر 1397 - 0:00
بررسی میزان پراکسید هیدروژن موجود در روغن‌های مصرفی واحدهای فست فود تهران

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : غلامرضا جاهد خانیکی ، پیام صفایی ، رحمان باریک گوگجلو ، افسانه مهاجر

 

چکیده :

زمینه و هدف: پراکسید هیدروژن از جمله ترکیباتی است که بطور اولیه در اثر اکسیداسیون روغن و چربی تولید می‌شود و سبب بروز بیماری‌های مختلف از جمله تصلب شرایین و بیماری عروق کرونر قلب می‌شود‌. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان پراکسید هیدروژن موجود در روغن‌های مصرفی واحدهای فست فود تهران در سال ۱۳۹۵ است.

روش بررسیدر این مطالعه از تعدادی مراکز فست فود شهر تهران به‌طور تصادفی نمونه‌برداری از روغن در حال استفاده، انجام شد. پس از انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه و تعیین عدد پراکسید مطابق با استاندارد شماره ۴۱۷۹ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نمونه‌ها آنالیز شده و توسط نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های توصیفی میانگین و انحراف معیار (descriptive statistical parameters) و همچنین آزمون تی تست (t-test)، تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌هامطابق استاندارد ملی ایران از مجموع ۵۰ نمونه مربوط به ساندویچی‌ها، ۲۰ نمونه (۴۰ درصد) قابل مصرف و ۳۰ نمونه (۶۰ درصد) غیر قابل مصرف بودند و از تعداد ۴۰ نمونه فلافلی نیز ۱۴ نمونه (۳۵ درصد) قابل مصرف و ۲۶ نمونه (۶۵ درصد) غیر قابل استفاده بودند. بالاترین عدد پراکسید در نمونه‌های ساندویچی و فلافلی به ترتیب ۲۹/۷۹ و meq/kg ۳۱/۲۲ گزارش شد.

نتیجه‌گیرینتایج نشان داد که میزان عدد پراکسید بیشتر نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز است. از این‌رو با توجه به خطراتی که پراکسید بر سلامتی دارد، اجرای برنامه‌های آموزشی و بکار‌گیری روش‌های صحیح در تهیه مواد غذایی برای کارکنان این مراکز ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : پراکسید هیدروژن ، روغن ، فست فود

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان پراکسید هیدروژن موجود در روغن‌های مصرفی واحدهای فست فود تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.