کل 26853
1

توصیه های ایمنی برای کاهش حوادث آتش سوزی در تابستان

  • کد خبر : 68951
  • 30 خرداد 1402 - 13:52
توصیه های ایمنی برای کاهش حوادث آتش سوزی در تابستان

با توجه به فصل تابستان و بالا رفتن مصرف بی رویه از وسایل سرمایشی، احتمال امکان ایجاد خطرات آتش سوزی افزایش می یابد.وسایل خنک کننده از پرمصرف ترین وسایل خانگی در این فصل می باشد. با انجام راهکارهای ساده عملی در عین برطرف کردن نیاز هایمان، می توان تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی پیش بینی و از بروز آن ها جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اصفهان ، توجه به نکات فنی و ایمنی همچون استفاده از وسایل جانبی و سیم‌های استاندارد، انتخاب مکان امن برای نصب لوازم خنک کننده و حفظ فاصله‌ی پرده یا دیگر موارد قابل اشتعال با سه شاخه‌ی استاندارد کولر بخشی از نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی براثر استفاده از وسایل سرمایشی است.

گرم شدن سه شاخه و نزدیکی آن با مواد قابل اشتعال، استفاده از سیم های دو یا چند تکه ای در وسایل برقی به ویژه وسایل پر مصرف همانند کولر، ماشین لباسشوئی، اتو، احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

خاموش کردن وسائل برقی و جدا کردن دو شاخه‌ ها از پریز به هنگام استفاده نکردن از وسایل برقی و رعایت نکات ایمنی به عنوان مهمترین رکن کاهش خطرات حوادث به شمار می رود. با توجه به استفاده بیش از پیش وسایل سرمایشی در فصل تابستان، ادارات و مجتمع های تجاری باید وسایل سرمایشی خود را با هدف ایمن سازی محیط کار توسط استاد کار مجرب چک کنند.

نصب سیستم های هشدار و اعلام حریق، نصب کپسول های اطفاء حریق و اطمینان از کارکرد صحیح آنها نیز از عوامل مهم در کاهش خطرات آتش سوزی است. مجتمع های مسکونی نیز می بایست اقدامات پیشگیرانه لازم را مد نظر قرار داده و محل زندگی خود را به اعلام کننده های حریق ( با نشان استاندارد) کپسول آتش نشانی مجهز کنند. تلویزیون و لوازم صوتی را طوری قرار دهید که هوا در اطراف آن جریان داشته باشد و از داغ شدن آنها جلوگیری کند.

اگر تلویزیون به خوبی کار نمی کند ممکن است موجب آتش سوزی شود. بررسی آنرا به یک متخصص بسپارید. مراقب پریزهای برق با دوشاخه های نامناسب باشید. اگر دوشاخه ای در پریز لق باشد موجب داغ شدن اتصال و آتش سوزی خواهد شد. پریزهای شکسته یا قدیمی را عوض کنید و روی تمام پریزهای بدون استفاده، محافظ قرار دهید. سیم های لوازم برقی را چک کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

توجه کنید که سیمها را هرگز به دیوار، کف یا هر سطح دیگری میخ یا پرچ نکنید. سیمها را از زیر فرش یا قالی عبور ندهید و اسباب خانه را روی آنها نگذارید. متناسب بودن پریز و دوشاخه در جلوگیری از حوادث ناگوار بسیار اهمیت دارد. هرگز دو شاخه ای بزرگتر را به زور داخل پریز جا ندهید.

از گرفتن خروجی بیش از حد از یک پریز بپرهیزید. از به کار بردن لامپ هایی با میزان وات قوی و نامتناسب با میزان تحمل نوع سیم کشی و سرپیچ، خودداری کنید. اگر چنین لامپ هایی در خانه استفاده می کنید از مناسب بودن سرپیچ آن مطمئن شوید. لامپ ها را همواره با دقت ببندید، شل بودن یا کج بودن لامپ در سرپیچ موجب اتصالی و آتش سوزی می شود.

وسایل برقی را در معرض ترشح آب قرار ندهید. اگر وسیله برقی داخل آب افتاد هرگز برای بیرون آوردن آن دست خود را داخل آب نبرید، حتی اگر وسیله خاموش باشد. ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید، سپس دوشاخه وسیله را از پریز خارج کرده و آنرا از آب خارج کنید.

اگر وسیله برقی دارید که به هر طریق خیس شده است ابتدا توسط متخصص از سالم بودن آن مطمئن شوید. کامپیوتر و سایر لوازم صوتی تصویری خود را چک کنید و از صحت عمل آنها مطمئن شوید. مراقب خراشها یا صدمات مشابه بر روی سیمها و بخشهای الکتریکی آن باشید. برای چنین لوازمی از یک دستگاه کنترل کننده جریان برق یا حداقل ترانسفورماتور استفاده کنید. لامپ های هالوژن انرژی گرمایی بسیار بیشتری از انواع دیگر لامپ تولید میکنند. هرگز این لامپها را در تماس نزدیک با پرده، لوازم پارچه ای قرار ندهید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=68951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.