کل 26878
4

اثرات کاربرد برگی سالیسیلیک اسید بر ویژگی‌های رشد چمن لولیوم تحت شرایط تنش شوری

  • کد خبر : 60742
  • 02 آبان 1401 - 14:30
اثرات کاربرد برگی سالیسیلیک اسید بر ویژگی‌های رشد چمن لولیوم تحت شرایط تنش شوری

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مسعود مقدم‌یار ، محمد کاظم سوری ، الهام مطلبی ، محمودرضا روزبان

 

چکیده :

زمینه و هدف: افزایش شوری آب و خاک یکی از مهم­ترین چالش ­های پیش روی بخش کشاورزی محسوب می­شود. شوری رشد و تولید گیاهان را به شکل­های مختلف تحت تأثیر قرار ­می­دهد. از طرف دیگر کاربرد موادی مانند اسید سالیسیلیک با ایفای نقش در سیستم­ های انتقال پیام در گیاهان می­تواند باعث مقاومت در آن­ها گردد. در این تحقیق اثرات محلول­ پاشی غلظت­ های مختلف اسید سالیسیلیک بر رشدونمو چمن لولیوم تحت سطوح مختلف شوری مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: این آزمایش در قالب فاکتوریل برپایه طرح کاملاً تصادفی اجرا گردید. بدین منظور اسید سالیسیلیک در ۴ غلظت (صفر، ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ میلی­گرم بر لیتر) به صورت اسپری برگی و شوری خاک در ۳ سطح (۳-۴، ۶-۷، ۹-۱۰ dS/m) بکار گرفته شد. عوامل رشدونمو گیاه در دو زمان اواسط و اواخر دوره رشد گیاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شوری و هم­چنین محلول ­پاشی اسید سالیسیلیک بسیاری از صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی گیاه لولیوم را تحت تأثیر قرار می­دهد، به ­طوری­که بیشترین وزن تروخشک اندام ­های هوایی در زمان برداشت اول مربوط به تیمارهای بالای شوری بود، درحالی که در این برداشت شاخص کلروفیل و ارتفاع گیاه با افزایش سطح شوری در گیاهان کاهش نشان داد. در برداشت دوم ارتفاع گیاه و دیگر صفات مرتبط با رشد به طور مشخصی با افزایش میزان شوری کاهش یافت. هم­چنین کاربرد اسید سالیسیلیک وزن تر و خشک ریشه را در مقایسه با گیاهان شاهد افزایش داد درحالی که تأثیری بر وزن تروخشک اندام ­های هوایی نداشت.

بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده می­توان بیان نمود که کاربرد اسید سالیسیلیک احتمالاً می­تواند در تخفیف اثرات تنش شوری در چمن لولیوم موثر باشد.

 

واژه‌های کلیدی : چمن ، لولیوم ، شوری ، پرولین ، اسید سالیسیلیک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” اثرات کاربرد برگی سالیسیلیک اسید بر ویژگی‌های رشد چمن لولیوم تحت شرایط تنش شوری ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.