کل 26640
2

بررسی روایی و پایایی پرسشنامه الگوی مصرف مواد شوینده خانگی ، محصولات مراقبت شخصی و لوازم ‌آرایشی

  • کد خبر : 60571
  • 29 مهر 1401 - 20:53
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه الگوی مصرف مواد شوینده خانگی ، محصولات مراقبت شخصی و لوازم ‌آرایشی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : امید نصری ، مسعود یونسیان ، محمود علی محمدی ، ناصح شالیاری ، صفدر معصومی ، منصور شمسی پور

 

چکیده :

زمینه و هدف: مواجهه با مواد شوینده خانگی و لوازم‌ آرایشی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان داشته باشد. لذا شناخت الگوی مصرف این محصولات در ارزیابی اثرات و نهایتا کنترل پیامدهای ناشی از استفاده نامناسب از آنها کمک‌کننده است. با توجه به فقدان ابزار مناسب در کشور برای ارزیابی الگوی مواجهه افراد، در این مطالعه به بررسی پایایی و روایی پرسشنامه الگوی مصرف این محصولات پرداخته شده است.

روش بررسی: در مطالعه حاضر برای توسعه ابزار مورد نظر، ابتدا پرسشنامه‌ای که در مطالعات مشابهی که برای این کار مورد استفاده قرارگرفته بود، ترجمه گردید. سپس متناسب با جمعیت مورد مطالعه تغییراتی در آن داده شد. در گام بعدی روایی محتوا و صوری ابزار مورد ارزیابی قرار گرفت. نهایتا پایایی پرسشنامه در دو مرحله  آزمون و باز آزمون با فاصله زمانی ۱۴ روز و با مشارکت ۴۰ نفر از ساکنین بالای ۱۸ سال شهر تهران مورد آزمون قرار گرفت.

یافته‌ها: شاخص CVI (Content validity index) کل پرسشنامه در تمام سوالات بین ۰/۶۶ تا ۱/۰ متغیر بود. مقدار ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۱۴ به‌دست آمد. بررسی همبستگی هر آیتم با امتیاز همبستگی کل نشان داد که تمام آیتم‌های پرسشنامه همبستگی مستقیم و قوی با امتیاز کل ابزار دارند.

نتیجه‌گیری: با توجه به دارا بودن سطح روایی و پایایی قابل‌قبول پرسشنامه به زبان فارسی در مطالعه حاضر، می‌توان این ابزار را در مطالعاتی که به بررسی الگوی مصرف یا ارزیابی ریسک مواجهه با آلاینده‌های شیمیایی ناشی از مصرف محصولات آرایشی یا شوینده‌ها می‌پردازند، مورد استفاده قرار داد.

 

واژه‌های کلیدی : روایی و پایایی ، الگوی مصرف ، شوینده ، لوازم‌آرایشی ، محصولات مراقبت شخصی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی روایی و پایایی پرسشنامه الگوی مصرف مواد شوینده خانگی ، محصولات مراقبت شخصی و لوازم ‌آرایشی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.