توضیحات :
مجله مهندسی بهداشت حرفه ای
دوره ۸ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰
نویسندگان : احمد مهری ، ابوالفضل ذاکریان ، میلاد عباسی ، رمضان میرزایی ، فاروق محمدیان ، جواد ساجدی فر
چکیده :
سابقه و هدف: آمار تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن در ایران بهطور قابلملاحظهای زیاد است. چراغ خودروها بهویژه در جادههای دوطرفه باعث ایجاد خیرگی در رانندگان طرف مقابل میشود. این مطالعه با هدف تعیین سطح خیرگی آزاردهنده چراغ خودروها و تأثیرات برخی متغیرها در ایجاد خیرگی آزاردهنده انجام شد.
مواد و روشها: بدین منظور شدت روشنایی در سطح چشم رانندگان اندازهگیری شد و با استفاده از مدل اشمیت ـ کلاوزن و بیندلز میزان خیرگی آزاردهنده ناشی از چراغ خودروها با استفاده از مقیاس عددی دیبور و با درنظرگرفتن فاصله جانبی بین دو وسیله نقلیه، فاصله طولی بین دو وسیله نقلیه و درخشندگی زمینه سطح جاده تعیین شد.
یافتهها: در خودروها در حالت نورپایین از فواصل ۱۰۰ متری تا ۵۰ متری دستگاه لوکسمتر هیچگونه روشنایی را ثبت نکرد. در حالت نوربالا نیز از فاصله ۱۰۰ متری با کاهش فاصله طولی بین دو خودرو، سطح خیرگی آزاردهنده بهطور تدریجی افزایش مییافت. افزایش سطح خیرگی برای خودروی سمند تا ۳۰ متری، پراید صبا GTX تا ۲۰ متری و پراید ۱۳۱SL، مگان و پژو پارس تا ۱۰ متری و همچنین پژو ۴۰۵ بسته به درخشندگی زمینه تا ۱۰ و ۲۰ متری ادامه داشت و از این فواصل به بعد سطح خیرگی آزاردهنده کاهش مییافت.
نتیجهگیری: فاصله جانبی بین خودروها، تنظیمبودن جهت و ارتفاع چراغ خودروها، ولتاژ لامپ و نوع لامپ خودرو در ایجاد خیرگی تأثیرگذار است که با تغییراتی در طراحی جادهها و سیستم روشنایی وسایل نقلیه قابل کاهش است.
واژههای کلیدی : تصادفات جادهای ، خیرگی آزاردهنده ، درخشندگی ، روشنایی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان خیرگی ناشی از چراغ خودروهای پرمصرف در کشور ایران ” از لینک زیر استفاده نمایید.