کل 26729
1

تحلیل ساختاری اثر استرس شغلی بر کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی و نقش تعدیل‌گر وضعیت استخدام (مورد مطالعه: کارکنان بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)

  • کد خبر : 60390
  • 28 مهر 1401 - 11:00
تحلیل ساختاری اثر استرس شغلی بر کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی و نقش تعدیل‌گر وضعیت استخدام (مورد مطالعه: کارکنان بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۹ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۱

 

نویسندگان : سارا محمدی ، نرگس محمدی

 

چکیده :

زمینه و هدف: یکی از مسائل مهم در همه سازمان­ها، ارتقای عملکرد نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف سازمان است. در همین راستا، تدوین راهکارهایی برای کاهش استرس شغلی و سپس افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی، کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی کارکنان، از مهم­ترین اقدامات برنامه­ ریزان و تصمیم­گیران سازمانی است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تنش و استرس شغلی بر کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی کارکنان خدمات بهداشت و درمان (پزشکان، پرستاران، بهیاران، کارکنان اداری و خدماتی ) با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی می­باشد.

روش بررسی: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ­ها توصیفی- همبستگی است. این مطالعه بر روی یک نمونه غیرتصادفی ۳۱۸ نفره از کارکنان بهداشت و درمان بیمارستان­های آموزشی شهر اهواز انجام شده است. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ های استاندارد و معتبر دارای روایی و پایایی، و تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم­ افزار Smart PLS بوده است.

یافته­ ها: یافته­ های حاصل از آزمون فرضیه­ها نشان داد که استرس شغلی بر کیفیت زندگی کاری، سلامت سازمانی و رفتار شهروندی کادر درمان به ­ترتیب با ضرایب ۷۱/۰- ؛ ۶۹/۰- و ۶۰/۰- و آماره t معناداری، ۸۱/۱۰؛ ۶۲/۸ و ۸۸/۹ تاثیر منفی معنادار دارد. همچنین رفتار شهروندی نقش میانجی معناداری در رابطه استرس شغلی با کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی ایفا می­نماید.

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد افزایش استرس شغلی کادر درمان منجر به کاهش رفتارهای شهروندی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی آنها شده است و بالعکس. همچنین وضعیت استخدام افراد به دلیل امنیت شغلی حاصل از آن می­ تواند این اثرگذاری را تعدیل نماید.

 

واژه‌های کلیدی : استرس شغلی ، کیفیت زندگی کاری ، سلامت سازمانی ، رفتار شهروندی سازمانی ، وضعیت استخدام ، کادر بهداشت و درمان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تحلیل ساختاری اثر استرس شغلی بر کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی و نقش تعدیل‌گر وضعیت استخدام (مورد مطالعه: کارکنان بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.