کل 26729
2

بررسی آزمایشگاهی و عددی قابلیت نگهداری آلاینده فلز سنگین سرب توسط نانورس کلوزایت +Na

  • کد خبر : 60009
  • 22 مهر 1401 - 15:12
بررسی آزمایشگاهی و عددی قابلیت نگهداری آلاینده فلز سنگین سرب توسط نانورس کلوزایت +Na

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : محمد امیری ، مرتضی دیرانلو

 

چکیده :

زمینه و هدف: در سالهای اخیر در موضوع اندرکنش خاک و آلودگی  تحقیقات وسیعی صورت گرفته، اما در زمینه فرایند اندرکنش آلاینده های فلز سنگین و نانورس ها تحقیقات قابل توجهی انجام نشده است. آلاینده فلز سنگین سرب، به­ عنوان یکی از آلاینده­ های فلز سنگین متداول در پروژه ­های ژئوتکنیک زیست­ محیطی شناخته شده است. از سوی دیگر هر چند برای قابلیت نگه­داری آلاینده ­های فلزی توسط خاک از سوی پژوهش­گران معادلاتی ارایه شده است، اما در زمینه قابلیت نگه­داری، نانورس­ها و هم­چنین تأثیر حضور کربنات بر معادلات قابلیت نگه­داری مطالعه­ ای صورت نگرفته است. بر این اساس هدف این پژوهش مطالعه رفتار ژئوتکنیک زیست­ محیطی نانورس ­ها و نانورس ­های اصلاح شده با کربنات از نظر قابلیت جذب آلاینده­ فلز سنگین سرب و ارایه معادلاتی برای قابلیت نگه­داری آلاینده­ ها بوده است.

روش بررسی: برای دست­یابی به هدف مذکور، با انجام یک­سری آزمایش­های ژئوتکنیک زیست محیطی، ساز و کار نگه­داری آلاینده فلز سرب توسط بررسی تغییرات pH، قابلیت نگه­داری آلاینده و ارزیابی پراش اشعه ایکس (XRD) مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفته است. هم­چنین با ارایه یک سری معادلات خطی و غیر خطی به بررسی قابلیت نگه­داری آلاینده فلز سنگین سرب توسط نانورس کلوزایتNa+ با تغییر pH محیط و نیز تغییر میزان کربنات نمونه پرداخته شده است.

یافته ها: نتایج تحقیق حاضر بیان­گر آن است که میزان کربنات یک عامل تأثیر گذار بر قابلیت نگه­داری است و این پارامتر باید در معادلات عددی ظاهر شود. هم­چنین حضور پارامتر تغییر pH در معادلات موجب افزایش ضریب هم­بستگی در معادلات ارایه شده می­شود.

بحث و نتیجه­ گیری: معادلات عددی ارایه شده می­توانند جایگزین مناسبی برای روش­های آزمایشگاهی باشند و در طراحی مراکز دفن زباله مورد استفاده قرار گیرند.

 

واژه‌های کلیدی : نانورس ، معادلات قابلیت نگه‌داری ، کربنات ، فلز سنگین سرب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی آزمایشگاهی و عددی قابلیت نگهداری آلاینده فلز سنگین سرب توسط نانورس کلوزایت +Na ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.