کل 26878
1

بررسی آلودگی بیسفنول A و نونیل فنول در مصب رودخانه های سواحل جنوب غربی دریای خزر

  • کد خبر : 60006
  • 22 مهر 1401 - 15:04
بررسی آلودگی بیسفنول A و نونیل فنول در مصب رودخانه های سواحل جنوب غربی دریای خزر

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : سعید گنجعلی ، حسینعلی زبردست‌رستمی ، علی کاظمی ، زهرا صاحبی ، سهیل سبحان اردکانی

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه آلودگی محیط زیست به خصوص آلودگی اکوسیستم­های آبی، جوامع انسانی و سایر موجودات زنده را درگیر مشکلات جدی نموده است. همراه با رشد روز افزون جمعیت، به طبع استفاده از موادشیمیایی نیز در بخش­های مختلف صنعتی، خانگی و کشاورزی افزایش یافته است. ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز یا ترکیبات شبه استروژنی به علت ایجاد اثرات منفی در انسان و حیوانات (ماهیان ودوزیستان) شایان توجه­ اند.این مطالعه به منظور تعیین غلظت ترکیبات نونیل­فنول و بیسفنولA در نمونه ­های آب مصب ۹ رودخانه سواحل جنوب­ غربی منتهی به دریای خزر و بررسی هم­بستگی این ترکیبات با مقادیر اکسیژن­ خواهی شیمیایی (COD)، اکسیژن خواهی بیولوژیکی (BOD) و pH انجام پذیرفت.

مواد و روش­ها: در این مطالعه میزان پارامترهای مختلف براساس روش­های استاندارد آب و پساب اندازه گیری شد. و برای استخراج بیسفنول­A و نونیلفنول در نمونه­ های آب رودخانه از روش جداسازی مایع- مایع استفاده گردید. و میزان بیسفنول­A ونونیل فنول با دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا اندازه ­­گیری شد.

یافته­ها:نتایج نشان می دهد مصب رودخانه آستارا دارای مقادیر بالایی از پارامترهای مورد مطالعه نسبت به سایر ایستگاه ­ها می­باشد که این می­تواند به علت عبور رودخانه از مرکز شهر آستارا و ورود فاضلاب­ های شهری و خانگی به داخل رودخانه باشد. نتایج آزمون هم­بستگی نشان داد که  هم­بستگی مثبت و معنی­ داری بین مقادیر COD و BOD با مقادیر بیسفنولA و نونیل­فنول در نمونه ­های مورد مطالعه مشاهده گردید، هم­چنین هم­بستگی منفی (معکوس) و معنی­داری بین مقادیر pH با مقادیر بیسفنولA و نونیل­فنول در نمونه ­های مورد مطالعه دیده شد.

بحث و نتیجه گیری: وجود این ترکیبات شبه استروژنی در مقادیر کم نیز اثرات منفی در سلامت جوامع زیستی ایجاد می­کند، لذا نگرانی در ارتباط با حضور این آلاینده ها در منابع آبی کشور وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی : بیسفنول A ، نونیل فنول ، سواحل غربی دریای خزر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی آلودگی بیسفنول A و نونیل فنول در مصب رودخانه های سواحل جنوب غربی دریای خزر ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.