کل 26729
1

بهینه سازی شبکه آب و پساب یک پالایشگاه نفت‌ به‌کمک روش‌های ECTA و MILP

  • کد خبر : 60000
  • 22 مهر 1401 - 14:49
بهینه سازی شبکه آب و پساب یک پالایشگاه نفت‌ به‌کمک روش‌های ECTA و MILP

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : پروشات حدادی ، محمد حسن خوشگفتارمنش ، مهدی صدیقی ، علی بهرام همدانی

 

چکیده :

زمینه و هدف: بازیافت آب، به عنوان یکی از راه کارهای تاثیر گذار برای برون رفت از بحران آب تلقی می­شود. امروزه تکنیک­ها و روش­های متنوعی برای طراحی سیستم­های تخصیص آب توسعه داده شده ­اند. بنابراین آب مورد استفاده در صنایع، تا سطح قابل قبولی کاهش پیدا می­کند.

روش بررسی: تکنولوژی پینچ آبی، یک تکنیک سیستماتیک برای آنالیز شبکه‌های آبی و کاهش هزینه‌‌های مربوطه است. همچنین این تکنیک در به حداقل رساندن هزینه ­ها، ایجاد رابطه میان هزینه عملیاتی و هزینه سرمایه­ ای در کنار رعایت استاندارد‌های محیط‌ زیست مورد استفاده قرار می­گیرد. روش پینچ آبی اهداف بهینه سازی را تعیین می­کند، همچنین تغییرات مناسبی را نیز جهت طراحی شبکه­ای با امکان به حداکثر رساندن استفاده مجدد آب، احیا-استفاده مجدد/ بازچرخانی پیشنهاد می­دهد.

یافته ها:در مقاله حاضر شبیه سازی و بهینه سازی شبکه آب یک پالایشگاه نفت با استفاده از نرم افزار اسپن واتر Aspen Water  و  روش گرافیکی-ریاضی به اسم جدول الگوریتم مرکب (CTA) برای مدل استفاده‌ مجدد/بازچرخانی مورد بررسی قرار گرفت که منجر به کاهش چشمگیر مصرف آب تازه و پساب شد. سپس روش توسعه‌ جدول الگوریتم مرکب (ECTA) برای ارایه مدل احیا-استفاده مجدد/بازچرخانی ارایه شد.

بحث و نتیجه گیری: با استفاده از روش جدول الگوریتم مرکب در به حداقل رساندن نرخ جریان آب تازه، پساب و هزینه‌های مربوط به تامین آب تازه و تخلیه پساب در مقایسه با اسپن واتر نتایج بهتری ارایه شد. سپس توسعه یافته روش جدول الگوریتم مرکب با به کار گیری واحد احیا در کنار استفاده مجدد/بازچرخانی نتایج موفقیت آمیزی در بهینه سازی شبکه آب به دست آمد.

 

واژه‌های کلیدی : تکنولوژی پینچ آبی ، استفاده مجدد ، احیا –استفاده مجدد ، احیا- بازچرخانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بهینه سازی شبکه آب و پساب یک پالایشگاه نفت‌ به‌کمک روش‌های ECTA و MILP ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.