کل 26875
1

بررسی میزان آلایندگی خروجی اگزوز چند خودروی سبک و مقایسه با استاندارد معاینه فنی و یورو ۲ : مطالعه موردی در شهر شیراز

  • کد خبر : 59812
  • 19 مهر 1401 - 13:08
بررسی میزان آلایندگی خروجی اگزوز چند خودروی سبک و مقایسه با استاندارد معاینه فنی و یورو ۲ : مطالعه موردی در شهر شیراز

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : ریحانه دهقان ، سارا عبداللهی ، مهرانگیز رحیمی ، فرهاد نژادکورکی ، ملیحه امینی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: به‌دلیل رشد فزاینده شهرنشینی یکی از معضلات زیست محیطی دنیای امروز وسایل نقلیه هستند که از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی هوا محسوب می­ شوند. با توجه به مشکلات روز افزون آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در ساخت خودروها و سوخت مصرفی آنها، آگاهی از میزان خروجی اگزوز خودروها و مقایسه آن با استانداردهای حفاظت محیط زیست و معاینه فنی به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا ضروری است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان آلاینده ­های CO،CO۲  و HC خروجی از اگزوز خودروهای سبک در فاصله سال­ های تولید ۱۳۸۹-۱۳۸۳ براساس استانداردهای معاینه فنی و محیط زیست در شهر شیراز انجام گردید. همچنین به بررسی ارتباط میان سال ساخت خودرو با میزان خروجی آلاینده­ های مذکور نیز پرداخته شد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، غلظت آلاینده­­ های هوا شامل CO، CO۲ و HC از خروجی اگزوز ۸۵۸ خودور پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و پارس تولید سال­ های ۱۳۸۹-۱۳۸۳ مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی ولیعصر شهر شیراز در طی ۵ ماه اندازه­­ گیری شد و با استانداردهای حفاظت محیط زیست و معاینه فنی مقایسه شد. همچنین ارتباط بین سال تولید و میزان خروجی آلاینده ­های مذکور نیز مورد بررسی قرار گرفت و داده ­های به‌دست آمده توسط نرم افزارSPSS مورد آنالیز آماری قرار گرفتند و گراف‌های مورد نیاز توسط نرم افزار Excel رسم گردیدند.

یافتهها: نتایج نشان داد بین سال ساخت خودرو و میزان تولید CO و HC رابطه معنی­ دار و منفی وجود داشت به‌طوری‌که با افزایش سال ساخت خودرو میزان آلاینده­ های مذکور کاهش می ­یابند. همچنین بین سال ساخت و میزان تولید CO۲ نیز این رابطه مثبت و معنی­ دار بود. همچنین در بین خودروهای مورد بررسی آلاینده­ های خروجی (CO و CO۲) از اگزوز خودروی پژو GLX نسبت به پژو پارس و ۲۰۶ کمتر بود و کمترین میزان HC در پژو ۲۰۶ مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: به‌طور کلی میزان آلاینده­ های خروجی اگزوز از هر سه خودرو در حد استاندارد یورو ۲ و معاینه فنی قرار داشتند.

 

واژه‌های کلیدی : مونوکسید کربن ، هیدروکربن های نسوخته ، استاندارد معاینه فنی ، یورو ۲ ، شیراز

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان آلایندگی خروجی اگزوز چند خودروی سبک و مقایسه با استاندارد معاینه فنی و یورو ۲ : مطالعه موردی در شهر شیراز ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.