کل 26713
2

ارتباط نگرش مذهبی با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب در نوجوانان : یک مطالعه مقطعی در یزد

  • کد خبر : 59806
  • 19 مهر 1401 - 11:29
ارتباط نگرش مذهبی با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب در نوجوانان : یک مطالعه مقطعی در یزد

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : آمنه مرزبان ، وحید رحمانیان ، فرخ لقا ثروت ، مهران برزگران 

 

چکیده :

زمینه و هدف: آب از جمله با ارزش‌ترین عوامل زیست محیطی است که امروزه به یکی از بزرگترین چالش‌های جامعه بشری تبدیل شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط نگرش مذهبی با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب در دانش آموزان دبیرستانی شهر یزد است.

روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی روی ۶۰۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر یزد (۳۰۰ نفر دختر و ۳۰۰ نفر پسر) به‌صورت تصادفی در سال ۱۳۹۷ انجام شدابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ۲۱ سوالی گرایش به صرفه جویی در مصرف آب و پرسشنامه ۶۰ سوالی نگرش مذهبی بود. دامنه نمره برای گرایش به صرفه جویی در مصرف آب و نگرش مذهبی به‌ترتیب ۱۰۵-۲۱ و ۳۰۰-۶۰ بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و با آمار توصیفی و آمار تحلیلی (‌آزمونهای مجذور کای، آنوا، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش مذهبی و گرایش به صرفه جویی در مصرف آب شرکت کنندگان به ترتیب برابر با ۱۴/۳۱±۱۸۰/۱۱ و ۱۰/۲۱±‌۶۵/۲۷ بود. نگرش مذهبی دانش آموزان با متغیرهای سن و جنس و گرایش به صرفه جویی در مصرف آب با متغیر جنس و تعداد اعضای خانواده رابطه معنی‌داری داشت (۰/۰۵>p). همبستگی بین نگرش مذهبی و گرایش به صرفه جویی در مصرف آب از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۶۹=r و ۰/۰۱=p).

نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی مثبتی که نگرش مذهبی بر گرایش به صرفه جویی در مصرف آب دارد تلاش در تقویت‌ نهاده‌های مذهبی و اخلاقی مرتبط با صرفه جویی در مصرف آب در دانش آموزان، می‌تواند منجر به گسترش نگرش مصرف بهینه آب در این قشر تاثیرگذار جامعه گردد.

 

واژه‌های کلیدی : نگرش مذهبی ، صرفه جویی ، مصرف آب ، دانش آموزان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارتباط نگرش مذهبی با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب در نوجوانان : یک مطالعه مقطعی در یزد ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.