کل 26640
3

بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال شهر مشهد در سال ۱۳۹۵

  • کد خبر : 59651
  • 15 مهر 1401 - 23:09
بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال شهر مشهد در سال ۱۳۹۵

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۹ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : امین محمدی  ، مهدی یوسفی  ، حسین ابراهیمی پور ، امین عادل  ، حسینعلی آدینه ، علی تقی پور

 

چکیده :

سابقه و هدف: در سراسر جهان، حوادث ترافیکی هر ساله باعث مرگ ۲/۱ میلیون نفر و مصدومیت و معلولیت ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر می‌شود. بر اساس گزارش یونیسف حوادث ترافیکی دومین علت مرگ‌ومیر در افراد ۵ تا ۲۵ ساله است؛ بنابراین این مطالعه با هدف تعیین شاخص‌های اپیدمیولوژیک مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان و نوجوانان شهر مشهد انجام گرفت.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی بوده و به‌صورت مقطعی انجام شد. در پژوهش حاضر کلیه مصدومین حوادث ترافیکی در سال ۱۳۹۵ که به بیمارستان‌های شهر مشهد مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و داده‌های مرگ نیز از طریق سازمان فردوس‌های شهر مشهد جمع‌آوری شد.

یافتهها: یافته‌های مطالعه نشان داد که مجموع کودکان فوت شده در سال ۱۳۹۵ ناشی از حوادث ترافیکی ۷۲ نفر بود که ۴۵ نفر (۵/۶۲ درصد) پسر و ۲۷ نفر (۵/۳۷ درصد) از آنان دارای جنسیت دختر بودند. کل کودکان آسیب‌دیده ۴۲۹۸ نفر بودند که از این تعداد ۲۸۱۴ نفر (۶۵%) پسر و ۱۴۸۴ نفر (۳۵%) دختر بودند. میزان بروز آسیب‌ها در جنس پسر و دختر و در دو جنس به ترتیب ۵/۷۴۰، ۴۱۲ و ۵۸۱ در صدهزار نفر جمعیت بود.

نتیجهگیری: مطالعه ما نشان می‌دهد که بیشتر فوتی ها سرنشین اتومبیل بوده اند و این امر اهمیت استفاده از کمربند ایمنی و صندلی کودک را نشان می دهد. همچنین در زمینه فوتی های عابرین پیاده نیز به نظر می‌رسد که نیاز مبرمی به فرهنگ‌سازی رانندگان و آموزش کودکان در این زمینه وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی : حوادث ترافیکی ، کودکان ، نوجوانان ، آسیب ها ، مرگ ، مشهد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال شهر مشهد در سال ۱۳۹۵ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.