کل 26640
1

تأثیر یک دوره تمرین تناوبی با شدت متوسط بر کارگران مبتلا به بیماری تحدیدی ریوی شاغل در محیط آلوده معدن سنگ معدن

  • کد خبر : 59187
  • 02 مهر 1401 - 22:44
تأثیر یک دوره تمرین تناوبی با شدت متوسط بر کارگران مبتلا به بیماری تحدیدی ریوی شاغل در محیط آلوده معدن سنگ معدن

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۸ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : عبدالحکیم باتجربه رودی ، محسن محمدنیا احمدی ، مهدی مقرنسی

 

چکیده :

زمینه و هدف: کار در معدن یک شغل قدیمی محسوب شده و به عنوان یک کار دشوار و آسیب­زا شناخته می­شود. نقص عملکرد ریه (از نوع تحدیدی) یکی از مشکلات عمده کارگرانی است که در معرض آلودگی شغلی قرار دارند. توانبخشی ریوی یکی از مداخله ­های درمانی مشخص در بیماری­های انسدادی ریوی از جمله بیماری مزمن انسدادی ریوی  محسوب می­شود که منجر به بهبود تحمل فعالیت ورزشی، کیفیت زندگی شده و بستری در بیمارستان را نیز کاهش می­دهد. با توجه به وجود مستندات اندک، درباره فواید برنامه توانبخشی ورزشی در مبتلایان به ناراحتی تحدیدی ریه، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ۱۲ هفته تمرین تناوبی با متوسط بر شاخص­های اساسی عملکرد ریوی مبتلایان به بیماری­تحدیدی ریوی شاغل در محیط آلوده معدن سنگ آهن بود. این پژوهش به ­صورت نوع نیمه تجربی و به ­روش میدانی و با طرح پیش ­آزمون –پس ­آزمون اجرا شد.

روش بررسی: بدین منظور، از میان ۶۰۰ کارگر شاغل در معدن آهن سنگ آهن پس از انجام آزمایش­های اولیه (تست اعتیاد و اسپیرومتری)، تعداد  ۳۰ بیمار مبتلا به ­بیماری­تحدیدی ریه (درجه متوسط (۷۰­<­FVC>50)؛ میانگین سنی (۲/۴±۳/۳۰ سال)؛ قدی (۷/۷±۱/۱۷۵ سانتی­متر)؛ وزنی (۲/۱۴±۲/۷۸ کیلوگرم)؛ شاخص توده بدنی (۵/۴±۵/۲۵) انتخاب شدند. در شروع مطالعه، پیش­ آزمون­ های مربوط به شاخص­های ریوی (۱FEV، FVC و  FVCFEV) و عملکردی (آزمون حداکثر سرعت هوازی)، میزان درک تلاش و همچنین اندازه ­گیری­ های مربوط به قد، وزن و BMI آزمودنی ­ها انجام شد. سپس آزمودنی­ها به دو گروه تمرین تناوبی با شدت متوسط (با ۶۰-۸۵ درصد حداکثر سرعت هوازی) و کنترل تقسیم شدند. طول مدت مطالعه، ۱۲ هفته (۳ جلسه در هفته) در نظر گرفته شد. در این مدت، کل زمان پیموده شده در گروه ۱ و ۲، بطور پیشرونده­ای از ۱۰ به ۳۲ دقیقه افزایش یافت همه بیماران تحقیق را به پایان رساندند و به تحلیل نهایی راه یافتند. در پایان مطالعه، پیش ­آزمون ­های مربوط به شاخص­های ریوی (۱FEV، FVC و FVCFEV) و عملکردی (میزان درک تلاش و آزمون حداکثر سرعت هوازی (MAS)) انجام و برای تحلیل آماری نهایی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های پیش­آزمون و پس­آزمون در گروه­های مطالعه پس از ۱۲ هفته تمرین تناوبی با شدت متوسط و همچنین مقایسه بین گروه­ها در هر یک شاخص­های مورد نظر از آزمون t مستقل استفاده و سطح معنی­داری ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.

یافته­ ها: در شروع مطالعه، دو گروه به لحاظ ویژگی­های فیزیولوژیکی و تن­سنجی تفاوتی نداشتند. بعد از مطالعه ۱۲ هفته­ای، نتایج حاکی از افزایش معنی­ دار (۰۰۱/۰=p) شاخص­های عملکرد ریوی (FVC و ۱FEV) پس از دوره تمرینی در گروه تجربی بود. میانگین مسافت پیموده شده در آزمون MAS نیز با افزایش (۰۰۰۱/۰=p) همراه بود. میزان درک تلاش (RPE) نیز بطور معنی­داری کاهش یافت (۰۰۰۱/۰=p).

نتیجه­ گیری: این تحقیق جز معدود تحقیقاتی­ است که تأثیر تمرین تناوبی با شدت متوسط بر شاخص­های عملکرد ریوی، قلبی تنفسی و شاخص درک از تلاش کارگران بیمار مبتلا به بیماری تحدیدی ریوی شاغل در محیط آلوده معدن سنگ آهن را بررسی نموده ­است. براساس نتایج، استفاده از تمرین تناوبی با شدت متوسط در بهبود شاخص ­های عملکرد ریوی کارگران مبتلا به بیماری تحدیدی ریوی، مؤثر بود و می­توان از این نوع تمرین در سایر مشاغل در معرض آلودگی استفاده نمود.

 

واژه‌های کلیدی : بیماری تحدیدی ریه ، محیط آلوده ، تمرین تناوبی ، ظرفیت حیاتی اجباری ، حجم بازدمی اجباری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تأثیر یک دوره تمرین تناوبی با شدت متوسط بر کارگران مبتلا به بیماری تحدیدی ریوی شاغل در محیط آلوده معدن سنگ معدن ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59187

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.