توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۲۰ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۷
نویسندگان : مبینا باکویی کترینی ، سید علیرضا سید حاجی میرزا حسینی ، مهناز نصرآبادی
چکیده :
زمینه و هدف: شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک در مدارس میتواند اقدامی مؤثر و سنجیده در بهبود سلامت و پیشرفت دانش آموزان به خصوص در مقطع دبستان باشد.
روش تحقیق: در این پژوهش از ترکیب دو روش ارزیابی ریسک FMEA & William Fine به صورت سه عاملی (شدت اثر، احتمال وقوع و میزان مواجهه) استفاده شد. پس از شناسایی فعالیتها، از طریق بازدید، مشاهده و مصاحبه با افراد مسوول و دانشآموزان، خطرات بالقوه شناسایی و سپس با توجه به شدت اثر، احتمال وقوع پیامدها و میزان مواجهه، ارزیابی و طبقه بندی خطرات انجام شد.
یافته ها: در این پژوهش در مجموع ریسک های ایمنی و بهداشتی در دختران در سطوح مختلف H، M و L به ترتیب ۴، ۱۵ و ۳۹ و در پسران، H، M و L به ترتیب ۵، ۱۶ و ۳۵ بوده است که با انجام اقدات کنترلی پیشنهاد شده و ارزیابی مجدد ریسک ها، مجموع ریسک های ایمنی و بهداشتی در سطوح مختلف در دختران، H، M و L به ترتیب۲، ۶ و ۵۰ و در پسران، H، M و L به ترتیب ۲، ۷ و ۴۷ تغییر کرد. که تعداد ریسکهای (H و M) بعد از انجام اقدامات کنترلی به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.
بحث و نتیجه گیری: خطرات شناسایی شده در هر دو جنس در بیشتر موارد مشابه بود اما از نظر شدت خطر با توجه به جنسیت دانش آموزان در پسران بیشتر بوده است که از دلایل بالا بودن آن میتوان به میزان فعالیت بدنی بیشتر، اعتماد داشتن به مهارت های فردی و انجام رفتارهای پرخطر و ناچیز شمردن خطرات بدنی اشاره کرد.
واژههای کلیدی : ارزیابی خطر ، ریسک ، مدارس ابتدایی ، دخترانه ، پسرانه
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک به روش FMEA در مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه دولتی منطقه ۸ تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.