کل 26640
3

ارتباط میزان سیانور با ارتفاع، عمق و فاصله از مجتمع طلای موته در خاک و آب پناهگاه حیات وحش موته، اصفهان

  • کد خبر : 58077
  • 31 مرداد 1401 - 13:12
ارتباط میزان سیانور با ارتفاع، عمق و فاصله از مجتمع طلای موته در خاک و آب پناهگاه حیات وحش موته، اصفهان

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۷

 

نویسندگان : جابر اعظمی ، نادر بهرامی فر

 

چکیده :

زمینه و هدف: برای استحصال طلا، محلول سیانید سدیم به عنوان عامل آبشویی مورد استفاده قرار می­گیرد؛ در نتیجه پساب حاصل از این فرآیند، حجم بسیار زیادی از سیانور ایجاد می­کند. با توجه به سمیت بسیار زیاد سیانور، هدف از انجام این مطالعه تعیین سیانور در پساب مجتمع طلای موته و بررسی تاثیر ارتفاع، فاصله و عمق بر توزیع آلودگی سیانور در خاک و آب زیرزمینی­­ پناهگاه حیات وحش موته در استان اصفهان است.

روش بررسی: با توجه به موقعیت چاه ­های آب موجود در منطقه مورد مطالعه، یازده ایستگاه در بهار ۱۳۹۰ انتخاب و نمونه­ های از خاک سطحی، زیر­سطحی­(۵/۰ متری) و آب زیرزمینی جهت اندازه­ گیری سیانور برداشته شد.

یافته ‏ها: با افزایش ارتفاع از سطح دریا، فاصله از معدن و کاهش عمق خاک مقدار سیانور کاهش می یابد. در سطح ۹۵ درصد، اختلاف معنی داری بین سیانور خاک سطح و زیر­سطح وجود نداشت. میزان سیانور در آب زیرزمینی با خاک سطحی اختلاف معنی دار ولی با خاک زیر­سطح تفاوت معنی داری نداشت. میانگین نتایج اندازه گیری شده سیانور پساب کارخانه ۲۸۷ میلی­گرم در لیتر است، که بیش از ۵۰۰ برابر حد مجاز تخلیه سیانور در آب است.

نتیجه گیری: میزان سیانور در ایستگاه­ های مطالعاتی غیر از محل خروج پساب کارخانه و ایستگاه سوم با فاصله سه و نیم کیلومتری از خروجی که از آب آن برای وحوش و فعالیت معدن­کاوی استفاده می­شود؛ از براساس نظر سازمان بهداشت جهانی­ حد مجاز که ۰۷/۰ میلی­گرم در لیتر است، تجاوز نکرده ولی گزارش چندین حادثه مرگ­ و ­میر حیوانات وحشی منطقه پس از سرریز پساب کارخانه هشداری جدی برای محیط زیست آن منطقه است.

 

واژه‌های کلیدی : سیانور ، استخراج طلا ، پناهگاه ، موته

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارتباط میزان سیانور با ارتفاع، عمق و فاصله از مجتمع طلای موته در خاک و آب پناهگاه حیات وحش موته، اصفهان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=58077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.