کل 26875
3

بررسی ارتباط بین رخداد حوادث شغلی و الگوی رفتاری در بین کارگران یکی از خطوط مونتاژ موتورسیکلت

  • کد خبر : 57941
  • 29 مرداد 1401 - 1:02
بررسی ارتباط بین رخداد حوادث شغلی و الگوی رفتاری در بین کارگران یکی از خطوط مونتاژ موتورسیکلت

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : فاطمه فصیح رامندی ، زهرا ناصرزاده ، حمید ندری ، سهیلا خداکریم

 

چکیده :

مقدمه: یکی از عوامل مهم در بروز حوادث شغلی رفتارهای نا ایمن افراد می‌باشد که می‌تواند بر نگرش ایمنی تاثیر منفی داشته باشد. افراد با الگوی رفتاری نوع A، با ویژگی­های شخصیتی از جمله عجول بودن، رقابت طلبی، خصومت و پرخاشگری می­توانند در رخداد حوادث شغلی در محیط های کاری موثر باشند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین رخداد حوادث شغلی و الگوی رفتاری در بین کارگران انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال ۱۳۹۶ در بین ۶۰  نفر از کارگران شاغل در یکی از خطوط مونتاژ موتور سیکلت در تهران انجام شد. به منظور تعیین الگوی رفتاری از پرسشنامه الگوی رفتاری Friedman و Rosenman استفاده شد. همچنین رخداد حوادث و شبه حوادث ثبت شده در واحد ایمنی و بهداشت مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS۲۲ انجام شد.

یافته ها: ارتباط آماری معنی داری بین الگوی رفتاری نوع A و B با رخداد حوادث و شبه حوادث یافت شد، به طوریکه شانس رخداد حادثه و شبه حادثه در افراد با الگوی رفتاری نوع A، به ترتیب ۸۵/۴ و ۶۵/۴ برابر شانس نسبت به افراد با الگوی رفتاری نوع B می -­باشد. همبستگی آماری معنی‌دار و مثبتی بین نمره الگوی رفتاری با فراوانی حوادث و شبه حوادث یافت شد.

نتیجه گیری: افراد با الگوی رفتاری نوع A، به علت داشتن رفتارهای خطرناک، بیشتر دچار حادثه می­شوند. بنابراین یکی از راه­حل­های بهبود رفتارهای خطرناک ایمنی و جلوگیری از رخداد حوادث و شبه حوادث در محیط‌های کاری، انتخاب افرادی با رفتارهای کم خطرتر به ویژه برای فعالیت‌های با ریسک بالا می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی : حوادث شغلی ، الگوی رفتاری ، کارگران مونتاژ

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی ارتباط بین رخداد حوادث شغلی و الگوی رفتاری در بین کارگران یکی از خطوط مونتاژ موتورسیکلت ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.