کل 26640
2

استفاده از ریزجلبک کلرلا ولگاریس در تصفیه زیستی پساب صنایع لبنی

  • کد خبر : 57919
  • 27 مرداد 1401 - 22:36
استفاده از ریزجلبک کلرلا ولگاریس در تصفیه زیستی پساب صنایع لبنی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : مهتاب خلجی ، سید عباس حسینی ، رسول قربانی ، ناصر آق ، حسن رضایی

 

چکیده :

زمینه و هدف: وجود مواد مغذی در پساب (عمدتا نیتروژن و فسفر) سبب غنی شدن محیط و بلوم­های جلبکی و در نتیجه ایجاد مشکلات متعددی در محیط­های آبی می­گردد. از میان روش­های مختلفی که برای جداسازی مواد مغذی پساب­ها به‌کار گرفته شده‌اند، ریزجلبک­ها دارای کارایی مناسبی هستند. ریزجلبک کلرلا ولگاریس دارای ویژگی­هایی از جمله، رشد بالا، مقاوم نسبت به دست‌کاری در سیستم‌های پرورشی، فناوری ساده و ارزان تولید و همچنین سرعت بالای جذب مواد مغذی از جمله فسفات و نیترات است.

روش بررسی: در تحقیق حاضر دو غلظت از ریزجلبک کلرلا ولگاریس million cell/mL) ۱۳ و ۲۶) را در  پساب صنایع لبنی با درصد رقیق سازی (۲۵، ۵۰ و ۷۵ درصد) تزریق و میزان حذف مواد مغذی و رشد ریزجلبک در طی دوره رشد بررسی گردید.

یافته ­ها: نتایج نشان داد که غلظت­های مختلف جلبک و درصدهای مختلف رقیق سازی (۲۵ ،۵۰، ۷۵ درصد) در حذف مواد مغذی و رشد ریزجلبک اثر بسزایی دارند. جذب مواد مغذی (نیترات، فسفات و آمونیاک) در تیمارهای گروه اول به ترتیب ۵۷/۰۱، ۵۱/۸۴و ۴۳/۱۵  درصد در مقایسه با تیمارهای گروه دوم با قابلیت جذب ۲۹/۱۵، ۵۱/۸۴ و ۴۳/۱۵ بیشتر است. در هر دو غلظت جلبک بیشترین درصد جذب فسفات و آمونیاک در رقت ۲۵ درصد پساب و بیشترین درصد جذب نیترات در گروه اول مربوط به رقت ۵۰ درصد و در گروه دوم مربوط به رقت ۷۵ درصد است.

نتیجه‌گیری: زمانی‌که غلظت ریزجلبک کلرلا ولگاریس گروه اول million cell/mL ۱۳ است درصد بیشتری مواد مغذی (‌نیترات، فسفات، آمونیاک) نسبت به گروه دوم با غلظت  million cell/mL۲۶ حذف شد. با افزایش غلظت ریزجلبک جذب مواد مغذی کاهش می­یابد. در مورد درصد جذب نیترات هر چقدر غلظت جلبک افزایش یابد در رقیق سازی بیشتر جذب صورت می­گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : ریزجلبک کلرلا ولگاریس ، پساب ، صنایع لبنی ، مواد مغذی ، تصفیه زیستی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” استفاده از ریزجلبک کلرلا ولگاریس در تصفیه زیستی پساب صنایع لبنی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.