کل 26853
2

تاثیر تمرینات تعادلی روی توپ بوسو بر قدرت ، تعادل پاسچرال ، دامنه حرکتی و درد زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از شیمی درمانی

  • کد خبر : 57798
  • 26 مرداد 1401 - 21:10
تاثیر تمرینات تعادلی روی توپ بوسو بر قدرت ، تعادل پاسچرال ، دامنه حرکتی و درد زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از شیمی درمانی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : مریم عبداللهی ، صدرالدین شجاع الدین

 

چکیده :

سابقه و هدفسرطان پستان شایع‌ترین گونه سرطان در زنان و یکی از مهلک‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود. با توجه به این که مهمترین بخش بهبودی از عوارض جانبی ناتوان کننده جراحی و درمان سرطان پستان اصلاح انحرافات موضعی و عدم تعادل است. هدف مطالعه تاثیر یک دوره تمرینات منتخب روی بوسوبال بر قدرت، تعادل پاسچرال، دامنه حرکتی و درد زنان مبتلا به سرطان پستان متعاقب شیمی درمانی بود.

روش بررسیروش پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، ۱۶ زن با دامنه سنی ۵۰-۴۰ سال مبتلا به سرطان پستان بود. افراد مورد مطالعه به صورت نمونه در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه مداخله (۸ نفر) و کنترل (۸ نفر) تقسیم شدند. قبل و پس از ۴ هفته تمرین منتخب ۶۰ دقیقه و ۳ جلسه در هفته، بر بهبود قدرت با نیرو سنج دستی، تعادل پاسچرال با آزمون برخاستن و رفتن، دامنه حرکتی با گونیامتر و درد با پرسشنامه درد مک‌گیل با روش آماری t نمونه زوج و t مستقل ارزیابی شد.

یافتهها: نتایج t نمونه زوج تفاوت معناداری در بهبود فاکتورهای قدرت (۰۰۱/.:p)، تعادل (۷۲/:p)، دامنه حرکتی در فلکشن (۵۴/.:p)، در ابداکشن (۰۲/.:p ) و درد (۱۵/.:p ) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه مداخله نشان داد و نتایج تحلیل t مستقل تفاوت معناداری در بهبود فاکتورهای قدرت (۰۰۱/.:p )، تعادل (۰۰۱/.:p )، دامنه حرکتی در فلکشن (۰۰۱/.:p )، در ابداکشن (۱۸/.:p ) و درد(۰۰۱/.:p ) درگروه مداخله کاملا معنی‌دار بود.

نتیجهگیریبا توجه به نتایج تحقیق تمرینات منتخب روی توپ بوسو منجر به بهبود فاکتورهای قدرت، تعادل پاسچرال، دامنه حرکتی و درد زنان مبتلا به سرطان پستان می‌شود. به متخصصین توصیه می‌شود جهت بهبود فاکتورهای ذکر شده و درد بیماران تمرینات ورزشی انجام شده را مدنظر قرار دهند.

 

واژه‌های کلیدی : توپ بوسو ، قدرت ، تعادل پاسچرال ، دامنه حرکتی ، درد ، سرطان پستان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تاثیر تمرینات تعادلی روی توپ بوسو بر قدرت ، تعادل پاسچرال ، دامنه حرکتی و درد زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از شیمی درمانی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.