کل 26880
3

بررسی عوامل مؤثر بر درک ریسک و استفاده صحیح کارکنان از استفاده از وسایل حفاظت تنفسی در چهار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

  • کد خبر : 57769
  • 26 مرداد 1401 - 17:12
بررسی عوامل مؤثر بر درک ریسک و استفاده صحیح کارکنان از استفاده از وسایل حفاظت تنفسی در چهار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۳ – شماره ۲ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : مریم جوادی ، زهرا شریفی ، علی محمد نظام دوست ، صدیقه رستاقی  ، فاطمه ابارشی

 

چکیده :

مقدمه: درک صحیحی از رابطه بین درک ریسک، آگاهی و رفتارهای محافظتی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت ریسک شغلی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر درک ریسک و استفاده صحیح کارکنان از تجهیزات حفاظت تنفسی در چهار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بود.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در سال ۱۳۹۷ انجام شد، ۵۲ کارگر از بخش­های بارگیری و کنترل کیفیت ۴ شرکت ملی پخش فرآورده ­های نفتی شهر سبزوار، بجنورد، تربت حیدریه و شاهرود شرکت کردند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن نیز بررسی شد (۹/۰ CVI: و ۹۲/۰ CVR: و ضریب آلفای کرونباخ ۷۳/۰ تعیین شد) جمع‌آوری، و آنالیز داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS19 و مدل­های آمار توصیفی و رگرسیون خطی تحلیل شدند.

نتایج: بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در تمام مدتی که در معرض مواد شیمیایی بودند از وسایل حفاظت تنفسی (Respiratory Protective Devices) RPDs استفاده می­کردند. در حالیکه ۷۵٪ از آنها گزارش کردند که استفاده از RPDs کیفیت کار آنها را کاهش می‌دهد. در این مطالعه، رابطۀ معناداری بین رفتار استفاده از RPDs با آگاهی و درک خطر وجود نداشت (۰۵/۰P>). با این حال، ارتباط بین سابقه، نوع کاری و رفتار استفاده از RPDs دارای رابطه معنی‌دار معکوس بود (۰۰۹/۰ = P).

نتیجه‌گیری: آموزش و آگاهی به تنهایی نمی­تواند درک ریسک افراد و در نتیجه رفتار محافظتی آنها را بهبود بخشد. بنابراین بایستی موانع دیگر از جمله راحت نبودن وسایل حفاظت فردی تنفسی و یا تداخل آن با کارکارگر مورد ملاحظه قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف، مسئولان ایمنی و بهداشت شرکت­ها موظفند علاوه بر انتخاب صحیح این وسایل به کیفیت آن نیز توجه کنند.

 

واژه‌های کلیدی : درک ریسک ، آگاهی ، رفتار محافظتی ، وسایل حفاظت فردی تنفسی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی عوامل مؤثر بر درک ریسک و استفاده صحیح کارکنان از استفاده از وسایل حفاظت تنفسی در چهار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.