کل 26876
5

ارزیابی SARS-CoV-2 در هوا و سطوح بخش ICU یکی از بیمارستان‌های معین شهر تهران

  • کد خبر : 57639
  • 23 مرداد 1401 - 16:05
ارزیابی SARS-CoV-2 در هوا و سطوح بخش ICU یکی از بیمارستان‌های معین شهر تهران

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۷ – ویژه نامه کووید-۱۹ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : سید محمد سید مهدی ، سید علیرضا ناجی ، حمزه محمدی ، سمیه فرهنگ دهقان ، محمد حسین وزیری ، حمیدرضا جماعتی ، موسی جباری قره باغ ، محمد ورهرام ، سیروان زارعی

 

چکیده :

زمینه و هدف: در حالیکه بیمارستان‌ها یکی از نهادهای مهم در ارائه خدمات بهداشتی-درمانی محسوب می‌شوند، این روزها بعلت نبود سیستم تبادل و تصفیه هوا کافی، نرخ تهویه پایین و تردد بیش‌از اندازه افراد، به یکی از کانونهای خطر انتقال ویروس SARS-CoV-2 تبدیل شده‌اند.  مطالعه حاضر به ارزیابی حضور SARS-CoV-2   در هوا و سطوح بخش ICU در یکی از مهمترین بیمارستان‌های معین در شهر تهران می‌پردازد، تا از این طریق علاوه بر مشخص شدن امکان مواجهه استنشاقی و تماسی افراد در بخش ICU که به عنوان اصلی‌ترین مرکز ارائه خدمات درمانی ویژه به بیماران با عفونت شدید حاد تنفسی محسوب می‌شود، به بررسی فرضیه انتقال هوابرد SARS-CoV-2   نیز پرداخته باشد.

روش بررسی: به منظور نمونه‌برداری از هوای بخش، از روش ایمپینجر استفاده شد. به این ترتیب که در فاصله ۵/۱ تا ۸/۱ متری از سطح زمین، هوای بخش از طریق یک پمپ نمونه‌برداری  با نرخ هواگذر ۵/۱ لیتر بر دقیقه به داخل ایمپینجر متخلخل-ml۳۰ حاوی ۱۵ میلی‌لیتر  محیط انتقال ویروس، پاستوویرال ترانسپورت مدیوم (PVTM)، به مدت ۴۵ دقیقه عبور داده شد. برای تشخیص حضور SARS-CoV-2 در نمونه‌های هوا، از روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس  (RT-PCR) استفاده ‌گردید. نمونه‌برداری از سطوح قسمت‌های مختلف بخش با کمک سواپ آغشته به محلول محیط انتقال (Viral Transport Medium) از یک سطح مشخص (cm۲ ۲۵) از محل‌های مورد نظر صورت گرفت و نمونه‌ها داخل ویال حاوی محیط انتقال (تثبیت کننده پروتئین، آنتی بیوتیک و محلول بافر) قرار ‌گرفتند و از طریق روش RT-PCR   آنالیز ‌شدند.

یافته‌ها: از ده نمونه جمع‌آوری شده از هوای اتاق، ۶ عدد آن مثبت (۶۰%) بود که بیشترین غلظت RNA ،  ۳۹۱۳ کپی در میلی‌لیتر ثبت شد. اکثر نمونه‌های منفی اعلام شده مربوط به هوای عمومی وسط اتاق بودکه فاصله بیشتری نسبت به تخت‌های بیماران داشتند. میانگین غلظت RNA ویروس در هوای اتاق مورد بررسی ۸۲۰±۲۶۰۱ کپی بر میلی‌لیتر بدست آمد.  همچنین، از ده نمونه تهیه شده از سطوح مختلف اتاق، ۴ نمونه آن (۴۰%) مثبت بود که بالاترین غلظت، ۸۳۱۸ کپی بر میلی‌لیتر تعیین گردید. تمام نمونه‌های مثبت در کنار تخت بیماران مشاهده شد و میانگین غلظت RNA ویروس در سطوح مورد بررسی ۳۲۲۷±۳۶۷۴ کپی بر میلی‌لیتر گزارش گردید.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از حضور این ویروس در هوای و سطوح بخش ICU به خصوص محل‌های نزدیک تخت بیماران مبتلا بود. این یافته‌ها تاکیدی بر راه انتقال هوابرد این ویروس در کنار سایر طرق انتقال مانند تماس فرد به فرد و تماس با سطوح آلوده می‌باشد. با توجه به آلودگی محیط بخش ICU مورد مطالعه به ویروس SARS-CoV-2، اجرای مؤثر روشهای ایزولاسیون هوایی مانند استفاده از تجهیزات حفاظت تنفسی (ماسک N95) و ماسک‌های الکتریکی تصفیه کننده هوا و همچنین اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌های تهویه بیمارستانی و بهبود آن جهت حفاظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کاملاً ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : ویروس SARS-CoV-2 ، انتقال هوابرد ، نمونه برداری ، بخش ICU

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی SARS-CoV-2 در هوا و سطوح بخش ICU یکی از بیمارستان‌های معین شهر تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.