کل 26875
5

ارزیابی ریسک اکولوژیک و سلامت آلکیل بنزن سولفانات های خطی (LAS) در آب سد درودزن (فارس)

  • کد خبر : 51150
  • 16 بهمن 1400 - 15:19
ارزیابی ریسک اکولوژیک و سلامت آلکیل بنزن سولفانات های خطی (LAS) در آب سد درودزن (فارس)

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : ابراهیم هوشیاری ، نسرین حسن زاده ، علی چرخستانی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه آلکیل بنزن سولفانات خطی (LAS) کاربرد زیادی در تولید انواع شوینده­ ها دارد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی همزمان خطر سلامت و خطر اکولوژیک این آلاینده در آب سد درودزن برای ارگانیسم­ های هدفی همچون ماهی­ ها و دافنی است.

روش بررسی: با توجه به هدف تحقیق و براساس محدودیت­ های موجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ از ۷ ایستگاه انتخاب شده براساس کانون آلودگی در سد درودزن تعداد ۲۱ نمونه آب برداشت شد و پارامترهای کیفی آب شامل دما، اسیدیته (pH)، اکسیژن محلول (DO)، پتانسیل اکسایش و کاهش (ORP)، کل جامدات محلول (TDS)، هدایت الکتریکی (EC) براساس روش استاندارد در محل سنجش شد. مقدار آلکیل بنزن سولفانات خطی (LAS) پس از انتقال نمونه­ ها به آزمایشگاه با استفاده از روش بهینه شده متیلن بلو اندازه ­گیری شد. سپس ارزیابی خطر اکولوژیک و سلامت با محاسبه شاخص RQ (شاخص ریسک) انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین پارامترهای pH برابر با ۸/۸۴، EC برابر باµs/cm  ۷۳۲/۱۹، TDS، شوری و DO به ترتیب برابر با mg/L ۴۸۲/۹۰، ۳۶۶/۶۱ و ۶/۸۷ بود. بیشترین و کمترین غلظت LAS به ترتیبmg/L  ۰/۰۳۹ و ۰/۰۰۵ بود. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معنی­داری بین غلظت LAS و pH وجود دارد. نتایج ارزیابی خطر نشان داد که شاخص ریسک سلامت در تمامی ایستگاه ­ها کمتر از مقدار ۰/۱ است. در صورتی‌که شاخص ریسک اکولوژیک به‌جزء در ایستگاه شماره ۷ در سایر ایستگاه ­ها در طبقه با ریسک کم قرار دارد.

نتیجه­ گیری: به‌طور کلی نتایج نشان می­دهد که شاخص RQ در آب سد درودزن در محدوده مناسب و در طبقه با ریسک کم قرار دارد. لذا لازم است که به منظور رسیدن به قطعیت در ارتباط با شرایط بهینه آب سد از نظر اکولوژیکی و سلامت مطالعات طولانی مدت در این زمینه انجام شود.

 

واژه‌های کلیدی : آلکیل بنزن سولفانات‌های خطی ، سد درودزن ، سورفاکتانت ، ارزیابی خطر آب شرب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی ریسک اکولوژیک و سلامت آلکیل بنزن سولفانات های خطی (LAS) در آب سد درودزن (فارس) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=51150

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.