کل 26875
4

بررسی میزان نیترات در برخی از سبزی‌های کشت شده در شهرستان‌های پلدختر و خرم‌آباد در استان لرستان

  • کد خبر : 51144
  • 16 بهمن 1400 - 15:05
بررسی میزان نیترات در برخی از سبزی‌های کشت شده در شهرستان‌های پلدختر و خرم‌آباد در استان لرستان

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : اسفندیار حسنی مقدم ، عبدالرضا بازدار ، مهدی شعبان 

 

چکیده :

زمینه و هدف: میزان نیترات یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کیفیت در سبزیجات است. امروزه به‌دلیل استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی حاوی ازت برای تسریع رشد رویشی‏، بسیاری از سبزی ‏ها دارای درصد بالایی نیترات در رژیم غذایی انسان است. هدف از اجرای این تحقیق بررسی غلظت نیترات در ۴ گونه سبزی کشت شده در دو شهرستان پلدختر و خرم‏آباد است.

روش بررسی: در این تحقیق میزان نیترات ۴ گونه سبزی شامل تره ایرانی، ریحان، نعنا، تربچه (غده و برگ) کاشته شده در مزارع سبزیکاری شهرستان­های خرم­آباد و پلدختر مورد اندازه ­گیری قرار گرفت. از مزارع مزبور بصورت تصادفی از هر گونه سبزی سه نمونه  kg۲ از قسمت مورد مصرف آن جمع‏آوری و به آزمایشگاه منتقل شد. میزان نیترات مطابق دستورالعمل موسسه آب و خاک ایران اندازه‏ گیری شد. بدین منظور پس از آماده سازی نمونه ‏ها جذب آنها با دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج  nm۵۸۰ اندازه‏ گیری و با توجه به منحنی استاندارد میزان نیترات در سبزیجات مختلف تخمین زده شد.

یافته ­ها: نتایج تجزیه واریانس داده‏ ها نشان داد اثر نوع سبزی ‏ها بر میزان نیترات تجمع یافته در دو منطقه خرم‏ آباد و پلدختر به همراه تیمار شاهد معنی‏ دار بود. مقایسه میانگین داده ‏ها نشان داد، متوسط نیترات در سبزی­ های مورد مطالعه شهرستان خرم ­آباد به‌ترتیب شامل غده تربچه (mg/kg ۲۷۰۱۷)، ریحان (mg/kg ۹۵۰۰)، تره ایرانی (mg/kg ۸۴۰۸)، برگ تربچه (mg/kg ۸۲۳۱) و نعنا (mg/kg ۵۴۵۰) و در شهرستان پلدختر به‌ترتیب شامل غده تربچه (mg/kg ۱۲۹۳۳)، ریحان (mg/kg ۹۰۶۳)، تره ایرانی (mg/kg ۶۷۰۸)، برگ تربچه (mg/kg ۶۲۹۶) و نعنا (mg/kg ۵۴۵۴) بود که همگی بالاتر از حد مجاز توصیه شده برای مصرف است. متوسط تجمع نیترات سبزی­ های مزرعه شاهد به‌ترتیب شامل غده تربچه (mg/kg ۱۵۸۶)، ریحان (mg/kg ۱۱۳۴)، تره ایرانی (mg/kg ۹۰۶)، برگ تربچه (mg/kg ۷۹۴) و نعنا (mg/kg ۶۶۲) بود که در محدوده مجاز برای مصرف قرار داشت.

نتیجه‌گیریمیزان نیترات اندازه­ گیری شده در g ۱۰۰ بافت سبزی به‌ترتیب در غده تربچه (۷/۳۶)، ریحان (۳/۳۷)، تره ایرانی (۲/۷۴)، برگ تربچه (۲/۶۴) و نعنا (۱/۹۸) برابر بیشتر از حد مجاز مصرف روزانه است. با توجه به بالا بودن میزان نیترات در سبز­های مورد مطالعه پیشنهاد می­گردد که در مصرف این سبزیجات احتیاط نموده و نیترات سبزی­های تولید شده در استان لرستان در فصول مختلف سال مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : نیترات ، سبزی‌های برگی ، تره ایرانی ، ریحان ، نعنا و تربچه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان نیترات در برخی از سبزی‌های کشت شده در شهرستان‌های پلدختر و خرم‌آباد در استان لرستان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=51144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.