کل 26895
4

مدل‌سازی پیامد انفجار مخازن نگهداری اتیلن ‌اکساید با استفاده از نرم‌افزار PHAST (مطالعه موردی در یک صنعت پتروشیمی)

  • کد خبر : 50819
  • 03 بهمن 1400 - 13:02
مدل‌سازی پیامد انفجار مخازن نگهداری اتیلن ‌اکساید با استفاده از نرم‌افزار PHAST (مطالعه موردی در یک صنعت پتروشیمی)

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : حمیدرضا چراغی ، احمد سلطان‌زاده ، سمیرا قیاسی

 

چکیده :

زمینه و هدف: اتیلن اکساید (EO) ماد‌ه‌ای بسیار سمی و خطرناک با پتانسیل بالای انفجار و حریق است و واحدهای تولید اتیلن اکساید در میان پرمخاطر‌ه‌ترین واحدهای صنایع پتروشیمی قرار دارند. این مطالعه با هدف تجزیه ‌و تحلیل و مدل‌سازی پیامد ناشی از انفجار مخازن نگهداری EO در یکی از صنایع پتروشیمی ایران طراحی و انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه پیامدهای ناشی از انفجار  EOدر مخازن نگهداری یک صنعت پتروشیمی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه در سال ۱۳۹۶ و با استفاده از نرم افزار PHAST,6.54 انجام شده است. برای این مطالعه دو شرایط آب و هوایی شامل شرایط آب و هوایی اول (بهار و تابستان) و شرایط آب و هوایی دوم (پاییز و زمستان) در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج مدل‌سازی برای شرایط آب‌ و هوایی اول و دوم نشان داد که در اثر پیامد انفجار به ترتیب تا شعاع ۲۰۴ و ۲۵۶ متری امکان ایجاد خسارات شدید وجود دارد. بعلاوه، براساس معیارهای سنجش پیامد حوادث مرتبط با سطوح آسیب مانند موج انفجار، سرعت و جهت وزش باد در اثر وقوع سناریو تخلیه ناگهانی و در نظر گرفتن نتایج عددی مربوط به مدل‌سازی، پیامد این سناریو در شرایط آب ‌و هوایی دوم (پاییز و زمستان) نسبت به شرایط آب‌ و هوایی اول (بهار و تابستان) بیشتر است.

نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه بیانگر این است که علاوه بر خطر بسیار بالای انفجار مخازن نگهداری EO، سناریوهای مدل‌سازی شده در شرایط آب‌ و هوایی مختلف دارای پیامد متفاوت بوده، بنابراین بایستی توجه جدی‌تری به ایمنی این تجهیزات به‌عنوان کانون‌های خطر در این صنعت پتروشیمی و صنایع مشابه شود.

 

واژه‌های کلیدی : مدل‌سازی پیامد ، پتروشیمی ، اتیلن اکساید ، مخزن نگهداری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” مدل‌سازی پیامد انفجار مخازن نگهداری اتیلن ‌اکساید با استفاده از نرم‌افزار PHAST (مطالعه موردی در یک صنعت پتروشیمی) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.