کل 26904
7

فروشویی زیستی دومرحله‌ای فلزات لیتیم ، کبالت و منگنز از باتری های مستعمل لیتیم-یون سکه ای با استفاده از باکتری اسیدی‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس

  • کد خبر : 50722
  • 29 دی 1400 - 14:51
فروشویی زیستی دومرحله‌ای فلزات لیتیم ، کبالت و منگنز از باتری های مستعمل لیتیم-یون سکه ای با استفاده از باکتری اسیدی‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : طناز ناصری ، نازنین بهاءلو هوره ، سید محمد موسوی

 

چکیده :

زمینه و هدف: باتری‌ها به‌دلیل داشتن عناصر سمی می‌توانند عامل خطرناکی برای محیط‌زیست و سلامتی انسان به‌شمار آیند. در این پژوهش از روش فروشویی زیستی دومرحله‌ای با باکتری اسیدی‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس برای سمیت‌زدایی و بازیابی فلزات از باتری‌های مستعمل سکه‌ای استفاده شد.

روش بررسی: تعدادی باتری مستعمل سکه‌ای آسیاب شد. پودر باتری به محیط کشت باکتری اضافه شد و بعد از گذشت ۱۲ روز غلظت فلزات موجود در محلول تعیین شد. به‌منظور بررسی تاثیر نحوه اضافه کردن پودر بر بازیابی فلزات، آزمایش اضافه کردن تدریجی پودر به محیط کشت نیز بررسی شد. بدین منظور پودر باتری هر h ۴۸ یکبار و به میزان g/L ۲۰ تا رسیدن به غلظت توده g/L ۱۰۰ به محیط کشت اضافه شد. آزمایش‌ها ۳ مرتبه تکرار و میزان انحراف معیار به‌صورت بازه خطا در نمودارهای مربوطه نشان داده شد.

یافته‌ها: با افزایش غلظت توده، میزان بازیابی فلزات کاهش می‌یابد. بالاترین بازیابی برای لیتیم، کبالت و منگنز به میزان ۱۰۰، ۸۸ و ۲۰ درصد و در غلظت توده g/L ۴۰ و در مدت ‌زمان ۱۲ روز به‌دست آمد. با اضافه کردن تدریجی پودر تا غلظت توده g/L ۱۰۰، انحلال لیتیم، کبالت و منگنز به ترتیب ۶۶، ۸ و صفر درصد بوده است.

نتیجه‌گیری: فروشویی زیستی دو مرحله‌ای توسط باکتری اسیدی‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس راهکاری مناسب برای بازیابی فلزات از باتری‌های مستعمل سکه‌ای است. با بررسی اثر اضافه کردن تدریجی پودر به محیط کشت مشخص شد که این روش تاثیر مثبتی در افزایش بازیابی فلزات و بهبود شاخصه‌های رشد باکتری ندارد. بازیابی فلزات در غلظت توده‌های بالا عمدتا به‌علت فروشویی شیمیایی بوده است.

 

واژه‌های کلیدی : باتری لیتیم ، فلزات سنگین ، فروشویی زیستی ، ‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” فروشویی زیستی دومرحله‌ای فلزات لیتیم ، کبالت و منگنز از باتری های مستعمل لیتیم-یون سکه ای با استفاده از باکتری اسیدی‌تیوباسیلوس فرواکسیدانس ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.