کل 26876
2

مرور ساختار یافته مطالعات مرتبط با منابع آب شرب در ایران : شناسایی خلاء‌های پژوهشی

  • کد خبر : 50614
  • 24 دی 1400 - 16:18
مرور ساختار یافته مطالعات مرتبط با منابع آب شرب در ایران : شناسایی خلاء‌های پژوهشی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : علیرضا مصداقی نیا ، سیمین ناصری ، مهدی هادی ، الناز ایروانی ، معصومه عسکری

 

چکیده :

زمینه و هدف: تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم برای جامعه یکی از مهمترین چالش‌ها در راستای ارتقاء سلامت جامعه است. با توجه به اهمیت تحقیقات در زمینه کیفیت آب، شناسایی خلاء‌های پژوهشی در این زمینه از طریق جستجوی مطالعات مرتبط در ایران و انجام یک مطالعه مروری انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه به ترتیب تعداد ۶۳۸، ۱۶۶، ۳۰۰ و ۱۰۰۰ مقاله در پایگاه‌های Scopus، SID، Magiran و Iranmedex جستجو شد. از مجموع ۲۱۰۴ مقاله جستجو شده، بعد از حذف ۱۳۹۴ مقاله، تعداد ۷۱۰ مقاله مورد بررسی بیشتر قرار گرفت.

یافته‌ها: پایش توصیفی آلاینده‌ها هدف اصلی ۳۶/۶۲ درصد از مطالعات است. حدود ۱۳ درصد از مطالعات در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده‌اند. آلاینده‌های آلی فقط در ۱۷ استان کشور بررسی شده و سایر استان‌ها در انجام تحقیقات و یا پایش آنها مشارکتی نداشته‌اند. نیترات در حدود یک پنجم از کل مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است و فلزات سنگین نیز از عوامل شیمیایی مورد توجه در مطالعات بررسی کیفی منابع آب آشامیدنی در کشور هستند.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان‌دهنده خلاءهای تحقیقاتی و همچنین مبنایی برای اولویت‌بندی کردن پژوهش‌ها در حوزه کیفیت آب در کشور است. پایش دقیق‌تر انواع آلاینده‌های آلی و معدنی از اقدامات ضروری است. ارزیابی ریسک شیمیایی و میکربی آلاینده‌ها، تحلیل سرنوشت آلاینده‌ها و اثرات اکولوژیکی آنها، استفاده از فرایندهای تصفیه پیشرفته، استفاده از روش‌های تصفیه زیستی، استفاده از شناساگرهای زیستی به‌منظور پایش آلاینده‌ها و تکنیک‌های شناسایی مولکولی از مهمترین اولویت‌های پژوهشی هستند که تحقیقات بیشتری را می‌طلبند.

 

واژه‌های کلیدی : عوامل آلاینده آب شرب ، مرور ساختار یافته ، خلاء‌های پژوهشی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” مرور ساختار یافته مطالعات مرتبط با منابع آب شرب در ایران : شناسایی خلاء‌های پژوهشی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50614

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.