کل 26897
4

بوپال ، واقعه ای غم انگیز

  • کد خبر : 4268
  • 13 آذر 1396 - 0:00
بوپال ، واقعه ای غم انگیز

توضیحات :

Beacon Safety Messages

 

ایمنی فرآیند

دسامبر ۲۰۰۴

 

بوپال ، واقعه ای غم انگیز

ایمنی فرآیند - دسامبر 2004

چه اتفاقی افتاد ؟

سوم دسامبر ١٩٨۴ بوپال هند درست بعد از نیمه شب بود. در تاسیسات یونیون کارباید هند وقایعی اتفاق افتاد که منجر به آزاد شدن تقریبا ۴٠ تن گاز متیل ایزوسیانید (MIC) گردید. عواقب این حادثه بسیار وخیم بود و بر اساس گزارش دولت هند بیش از ٣٨٠٠ نفر در دم جان باختند و هزاران نفر مجروح شدند.

شما چه کاری میتوانید انجام دهید

۱. بیش از هر حادثه دیگری در تاریخ صنایع شیمیایی ، این حادثه نشان داد که چرا سیستم ایمنی در هنگام حمل و نقل مواد شیمیایی اهمیت دارد . این واقعه نیز نقطه عطفی برای شروع سیستم ایمنی فرآیند بود .

۲. از خطرات واکنش پذیری تمامی مواد در واحد خود آگاه باشید . بخش واکنش پذیری در برگه اطلاعات مواد (MSDS) را مطالعه کرده و از احتیاطات لازم مطلع باشید . سیستم های ایمنی مورد استفاده را شناسایی و با طرز کار آنها آشنا شوید.

۳. اگر ماده ای با آب واکنش پذیر است ۱) در هنگام شست و شوی تعمیراتی احتیاط نمائید ۲) به یاد داشته باشید هوای فشرده ممکن است دارای آب condonse باشد. قبل از استفاده از هوای واحد اطمینان حاصل کنید که عاری از آب باشد.

۴. با دستورالعمل ها و اقدامات اضطراری در هنگام افزایش ناگهانی فشار و یا دما در ظروف ذخیره مواد آشنا باشید، بخصوص اگر این مخازن محتوی مواد واکنش پذیر است .

۵. گروه های فنی و مدیریت را ترغیب کنید تا سناریوی بدترین شرایط اضطراری را برای تاسیسات در نظر گرفته و تمهیدات ایمنی لازم در نظر گیرند.

چگونه این اتفاق افتاد؟

۱. اکثر متخصصانی که حادثه را مورد بررسی قرار دادند علت اساسی این حادثه را ورود مقادیر زیادی آب به مخازن واکنش MIC اعلام کردند . آب با MIC داشته و سبب افزایش درجه حرارت و فشار شده است اما چندین سیستم ایمنی موجود نتوانستند از این واقعه پیشگیری نمایند . سرانجام سیستم شیر اطمینان در MIC مخزن عمل نموده و بخارات محیط، آزاد گردید.

۲. هنوز بعد از ۲۰ سال بر روی منبع تامین آب اتفاق نظر وجود ندارد . اما بهر حال کاملا روشن است که سیستم های ایمنی نتوانستند از رها شدن گاز سمی ممانعت بعمل آورند

.
از بدترین سناریوی ممکن و لایه های حفاظتی مورد نیاز در تاسیسات خود آگاه باشید!

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.