کل 26852
0

ابزار دقیق – آیا تجهیزات ابزار دقیق می تواند شما را فریب دهد ؟

  • کد خبر : 4241
  • 18 آذر 1396 - 0:04
ابزار دقیق – آیا تجهیزات ابزار دقیق می تواند شما را فریب دهد ؟

توضیحات :

Beacon Safety Messages

 

ایمنی فرآیند

مارس ٢٠٠٧

 

چه اتفاقی افتاد؟

ایمنی فرآیند - مارس ٢٠٠٧

یک برج تقطیر بیش از حد پر شده بود. هر چند قبل از حادثه ، همانطوری که در نمودار نشان داده شده ، نشانگر سطح مایع در پائین برج (خط آبی تیره شماره یک ) به آرامی کاهش یافته است .

بلى شما می توانید!

سطح مایع به وسیله Displacement Level Indicator اندازه گرفته شده بود . به طور معمول وقتی که نوار اندازه گیرى به وسیله مایع پوشانده می شود به تدریج بر اساس نیروى وارد آمده به آن بخش ، تغییر رنگ ایجاد شده و سطح مایع مشخص می شود.(تصویر اول و دوم ) ولى در روز حادثه برج تقطیر به وسیله مایع سرد بیش از حد پر شده بود و بخش اندازه گیرى سطح مایع کاملا در زیر مایع فرو رفته بود. سطح مایع بالاتر از صد درصد بود و نشانگر بطور دائم آلارم . High level نشان می داد.آلارم High level نشان می داد که شرایط نرمال نیست. در این حادثه هیچ واکنشى در مقابل این وضعیت صورت نگرفته است . با پوشیده شدن کامل نوار اندازه گیرى توسط مایع، سطح ارتفاع مایع قابل تشخیص نبود . در این شرایط براساس نیروى وارد آمده ، نشانگر به جاى نشان دادن ارتفاع مایع میزان دانسیته نسبى را مشخص می کرد .

از طرف دیگر این وسیله اندازه گیرى براى زمانى که تماما در مایع غوطه ور باشد طراحى نشده بود . در مدت راه اندازى، برج تقطیر حرارت داده شده بود .

همانطوری که درجه حرارت مایع افزایش مى یافت (خط سبز در نمودار فوق ) دانسیته آن کاهش یافته (خط صورتى) است. تغییر دانسیته مایع سبب تغییر نیروى وارد آمده به نشانگر شده و سطح مایع را کم نشان داده شده در صورتى که ارتفاع سطح مایع به طور واقعى در حال افزایش بوده است . (تصویر چهارم ، مایع داغ ) برج تقطیر سرریز شده و مواد قابل احتراق پراکنده شده ، سپس انفجار و به دنبال آن آتش سوزى به وقوع پیوسته است .

آن چه شما می توانید انجام دهید:

۱. آنچه می تواند شما را فریب می دهد فرا گیرید. حوادثى که به واسطه ارائه غیر واقعى نتایج توسط تجهیزات ابزار دقیق رخ داده، مرور کنید.(براى مثال دانسیته مایع نه ارتفاع آن) این مسئله همیشه به سادگى قابل درک نبوده و بنابراین با مهندسین و تکنسین هایى که شناخت بیشترى از سیستم دارند مشاوره کنید .

۲. نحوه عملکرد تجهیزات ابزار دقیق و چگونگى پاسخ دهى آن را در شرایط عملیاتى غیر نرمال یاد گیرید . براى مثال کنترل Loop ، ونچوری ها ، صفحات Orifice و خطوط Impulse ، Differential Pressure Cell و Level Float.

۳. اگر در شرایط نرمال تجهیزات Energized هستند از آن اطلاع داشته باشید و در صورت قطع برق و یا پنوماتیک از Failure Mode مربوط به والوها و تجهیزات ابزار دقیق مطلع باشید .

۴. آن چه که باید در شرایط عملیاتى نرمال تحت کنترل باشد به عنوان مثال بر تغییرات Level نظارت کنید . هرگز الارم ها را نادیده نگرفته و علت آن را جویا شوید .

۵. به منظور صحت عملکرد تجهیزات از چگونگى تست و آزمایش آن ها آگاه باشید . برخى در زمان سرویس و برخى در خارج از سرویس آزمایش می شوند.

با نحوه کارکرد تجهیزات آشنا شوید و آگاه باشید که چگونه می توانند شما را فریب دهند!!

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.