کل 26888
4

بررسی و مقایسه فواصل زمانی پیش بیمارستانی ارائه خدمات اورژانس به بیماران سکته مغزی شهرستان اراک در سال ۱۳۹۶

  • کد خبر : 33292
  • 12 مهر 1399 - 19:06
بررسی و مقایسه فواصل زمانی پیش بیمارستانی ارائه خدمات اورژانس به بیماران سکته مغزی شهرستان اراک در سال ۱۳۹۶

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : عابد خانی زاده ، داود خراسانی زواره ، سهیلا خداکریم  ، محمد پالش 

 

چکیده :

سابقه و هدف: مطالعات متعدد نشان داده است که وسعت آسیب مغزی به مدت‌زمان کاهش خون‌رسانی بستگی دارد. هر دقیقه که سکته مغزی بدون درمان باشد، بیمار در حدود ۱.۹ میلیون سلول مغزی را از دست می‌دهد. ازاین‌رو کاهش تأخیرهای مرتبط با شناسایی، انتقال و تشخیص بیماران سکته مغزی حاد مهم است. مراقبت‌های مناسب برای بیماران سکته مغزی توسط کارکنان خدمات فوریت‌های پزشکی، کمک بزرگی در شناسایی، ارزیابی و انتقال به‌موقع بیماران می‌نماید. بر این اساس هدف این مطالعه بررسی وضعیت فواصل زمانی پیش بیمارستانی ارائه خدمات اورژانس به بیماران سکته مغزی شهرستان اراک در سال ۱۳۹۶ به تفکیک موقعیت مکانی و متغیرهای زمانی (روزهای هفته و ساعات شبانه‌روز) بود.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی، داده‌های مربوط به فواصل زمانی ارائه خدمات به بیماران سکته مغزی، ثبت‌شده در مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اراک در سال ۱۳۹۶ و همچنین متغیرهای جنسیت و سن آن‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفت.

یافتهها: در این مطالعه ۵۶ درصد بیماران را افراد مذکر و ۴۳ درصد را افراد مؤنث تشکیل دادند. بیشترین تعداد بیماران در محدوده سنی بالاتر از ۷۶ سال قرار داشتند. میانگین فواصل زمانی فعال‌سازی، پاسخ، حضور درصحنه، انتقال، بازگشت و کل برحسب دقیقه و ثانیه به ترتیب برابر با ۲:۵۱، ۹:۱۲، ۱۸:۱۱، ۱۸:۰۰، ۱۳:۵۸، ۱۵:۵۶ و ۴۹:۱۷ بود. کوتاه‌ترین فاصله زمانی پاسخ در مأموریت‌های درون‌شهری، در روزهای جمعه و در مأموریت‌های برون‌شهری در روزهای پنجشنبه قرار داشته و بر اساس ساعات شبانه‌روز، کوتاه‌ترین فواصل زمانی پاسخ در مأموریت‌های درون‌شهری و برون‌شهری به ترتیب در ساعات ۶:۰۰-۱۱:۵۹ و ساعات ۱۲:۰۰-۱۷:۵۹ قرار داشتند.

نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کارکنان فوریت‌های پزشکی در هردو مأموریت‌های درون‌شهری و برون‌شهری بیشترین اتلاف وقت را در فاصله زمانی حضور درصحنه داشته و همچنین به‌صورت کلی فواصل زمانی پیش بیمارستانی در مأموریت‌های برون‌شهری از حد استاندارد کشوری طولانی‌تر بوده‌اند.

 

واژه‌های کلیدی : فواصل زمانی پیش بیمارستانی ، سکته مغزی ، متغیرهای زمانی ، اراک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.