کل 26869
4

بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان

  • کد خبر : 32692
  • 24 شهریور 1399 - 22:10
بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۶ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : محمد بابامیری ، مجید معتمد زاده ، رستم گلمحمدی ، مریم فرهادیان ، جلیل درخشان

 

چکیده :

زمینه و هدف: صدای کم فرکانس حتی در ترازهای پایین آزار دهنده بوده و عملکرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از تفاوت های فردی مانند حساسیت به صدا میتوانند تاثیر صدا بر عملکردهای شناختی را کاهش یا افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی اثر حساسیت به صدا بر عملکرد شناختی در حضور صدای فرکانس کم می باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای می‌باشد. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که از میان آن‌ها تعداد ۱۲۰ نفر به‌صورت داوطلب و پس از اخذ رضایت‌نامه کتبی به روش نمونه‌گیری هدفمند (۶۰ نفر حساسیت بالا و ۶۰ نفر حساسیت پایین) انتخاب شدند. با شبیه‌سازی محیط واقعی هر یک از افراد موردمطالعه در ترازهای صوتی ۵۰ ، ۶۰ و ۷۰ دسی‌بل به مدت ۴۰ دقیقه در معرض مواجهه قرار گرفتند. در حین مواجهه با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری-شنیداری عملکردهای شناختی افراد موردبررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS۲۰ و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس موردبررسی قرار گرفتند.

یافتهها: نتایج نشان داد که صدای فرکانس کم مؤلفه‌های عملکرد شناختی را به‌صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد و با افزایش تراز صوت از ۵۰ تا ۷۰ دسی‌بل و از ۱۲۵ به ۲۵۰ هرتز عملکردهای شناختی کاهش می‌یابند .(p<0/05)بررسی اثر میزان حساسیت افراد نشان داد که در افراد دارای حساسیت بالا عملکردهای شناختی بیشتر از افراد دارای حساسیت پایین تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تفاوت دو گروه از لحاظ آماری معنا‌دار می‌باشد .(p<0/05)

نتیجهگیری: نتایج نشان داد که افزایش تراز فشار صوت باعث کاهش مؤلفه‌های شنیداری انواع توجه و کیفیت کاری می‌گردد و این تأثیر منفی در افراد دارای حساسیت بالا به صدای کم فرکانس بیشتر است.

 

واژه‌های کلیدی : صدای فرکانس کم ، حساسیت به صدا ، عملکرد شناختی ، تراز فشار صوت

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.