توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۶ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷
نویسندگان : محمدرضا مهماندار ، مسعود صالحی ، توفیق مبادری ، محمد آریانا ، احسان خلیلی
چکیده :
سابقه و هدف : عابران پیاده در میان کاربران جادهها به عنوان آسیبپذیرترین گروه در معرض خطرات محسوب میشوند. در این مطالعه، روند تغییرات مرگومیر عابران پیاده کشورهای سراسر جهان با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان و مدل آمیخته رشد پنهان ارزیابی شده است.
روش بررسی: در این مطالعه طولی، دادههای مرگومیر عابران پیاده ۱۹۵ کشور جهان که مربوط به سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بود، به تفکیک جنسیت مرد و زن و مجموع هر دو جنس از سایت بار جهانی بیماری استخراج شد. ابتدا با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان، روند کلی تغییرات مرگومیر بررسی شد و سپس جهت کشف ناهمگنی و دستهبندی کشورها به گروههای همگن از مدل آمیخته رشد استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و ترسیم نقشهها به ترتیب با نرمافزارهای Mplus نسخه ۱۲/۶ و ArcGIS نسخه ۳/۱۰ انجام شد.
یافتهها: مدل منحنی رشد پنهان غیرخطی، برازش بهتری نسبت به مدل خطی داشت. میانگین عرض از مبدأ مدلهای غیرخطی برای مردان، زنان و مجموع هر دو جنس به ترتیب ۸۴/۱۰، ۷۷/۴ و ۸۳/۷ به دست آمد و همچنین میانگین شیب خط در این مدل ها به ترتیب ۰۱/۱-، ۴۷/۰- و ۷۵/۰- برآورد شد. با استفاده از مدل آمیخته رشد پنهان و با توجه به روند تغییرات مرگومیر عابران پیاده، کشورهای جهان به ۵ گروه با ۵ الگوی متفاوت دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: در حالت کلی روند تغییرات مرگومیر عابران پیاده به صورت غیرخطی کاهش یافته است ولی این کاهش برای همه کشورهای جهان یکسان نیست. بنابراین بهتر است سیاستهای مداخلهای جهت کاهش تلفات عابران پیاده سوانح ترافیکی کشورهای جهان، متناسب با الگوی هر یک از گروههای پنجگانه اعمال شود.
واژههای کلیدی : عابران پیاده ، سوانح ترافیکی ، مدل آمیخته رشد پنهان ، مطالعه طولی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










