کل 26923
2

تحلیل علّی جامع شدت حوادث شغلی در صنایع شیمیایی : یک مطالعه میدانی بر اساس تکنیک‌های الگوریتم انتخاب ویژگی و رگرسیون خطی چندگانه

  • کد خبر : 27086
  • 23 فروردین 1399 - 16:05
تحلیل علّی جامع شدت حوادث شغلی در صنایع شیمیایی : یک مطالعه میدانی بر اساس تکنیک‌های الگوریتم انتخاب ویژگی و رگرسیون خطی چندگانه

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۹ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : احمد سلطان‌زاده ، حمیدرضا حیدری ، حیدر محمّدی ، ابوالفضل محمّدبیگی ، ولی سرسنگی ، میلاد درخشان جزری 

 

چکیده :

مقدمه: بر اساس نتایج مطالعات و گزارش‌های ارائه شده، حوادث و آسیب ‌های شغلی در صنایع شیمیایی باعث تحمیل خسارت‌های انسانی و مالی شدیدی شده‌اند. این حوادث می توانند حتی بقای یک صنعت شیمیایی را تهدید نمایند. شدت این حوادث در صنایع شیمیایی تحت تاثیر فاکتورهای متفاوتی می‌باشد. بنابراین، تحلیل علّی شدت حوادث شغلی در صنایع شیمیایی می‌تواند به طراحی برنامه های ایمنی برای کاهش آن در این صنایع کمک نماید. این مطالعه جامع با هدف شناسایی و همچنین تجزیه‌وتحلیل عوامل موثر بر شدت حوادث شغلی در صنایع شیمیایی طراحی و به اجرا درآمده است.

روش کار: این مطالعه یک بررسی جامع مقطعی و تحلیلی بود که در ۲۲ صنعت تولید مواد شیمیایی و طی سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۶ انجام شده است. داده های این مطالعه بر اساس سوابق و گزارش و تحلیل حوادث جمع آوری گردید. داده‌های مطالعه شامل ۴۱ متغیر مستقل و ۸۷۲ حادثه در یک دوره ده ساله (۱۳۸۵-۱۳۹۴) به عنوان متغیر وابسته بود. تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه ۰/۲۲ و SPSS Modeler نسخه ۲/۱۴ و بر اساس تکنیک‌ الگوریتم انتخاب ویژگی و همچنین آنالیز رگرسیون خطی چندگانه انجام شده است. سطح معنی‌داری در این مطالعه ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.

یافته ها: میانگین شاخص شدت حادثه ۱۲/۱۴۵±۶۳/۲۱۴ روز محاسبه شد. میانگین سن و سابقه شغلی افراد حادثه دیده به ترتیب ۸۵/۵±۰۵/۳۸ و ۳۲/۶±۳۴/۹ سال بود. نتایج انتخاب ویژگی نشان داد که ۳۰ فاکتور دارای تاثیرگذاری بالا بر شدت حوادث بوده، بعلاوه بر اساس تحلیل رگرسیونی، شدت حوادث در صنایع شیمیایی مورد مطالعه تحت تاثیر ۲۲ فاکتور فردی، سازمانی، آموزش بهداشت، ایمنی محیط زیست (HSE)، مدیریت ریسک، اعمال ناایمن، شرایط ناایمن و همچنین نوع بروز حوادث بوده است (۰۵/۰>p).

نتیجه گیری: یافته های این مطالعه تایید نمود که شدت حوادث در صنایع شیمیایی بالا می باشد. بعلاوه، میزان شدت حوادث در صنایع شیمیایی از تئوری چند عاملی در حوادث پیروی می کند. یافته مهم این مطالعه بیانگر این بود که بکارگیری ترکیبی دو روش تحلیلی انتخاب ویژگی و رگرسیون خطی چندگانه می‌تواند برای تحلیل جامع حوادث و دیگر داده‌های مرتبط با حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست کاربردی و سودمند باشد.

 

واژه‌های کلیدی : صنعت شیمیایی ، حوادث شغلی ، شاخص شدت حادثه (ASR) ، انتخاب ویژگی ، رگرسیون خطی چندگانه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.