کل 26883
3

بررسی حریم ایمنی ۵ ماده سمی متداول در حوادث حمل‌و‌نقل جاده‌ای مواد شیمیایی با استفاده از نرم‌افزارهای ALOHA ، PHAST و شاخص CEI : مطالعه موردی اتوبان تهران-قزوین

  • کد خبر : 24341
  • 06 بهمن 1398 - 16:14
بررسی حریم ایمنی ۵ ماده سمی متداول در حوادث حمل‌و‌نقل جاده‌ای مواد شیمیایی با استفاده از نرم‌افزارهای ALOHA ، PHAST و شاخص CEI : مطالعه موردی اتوبان تهران-قزوین

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : فریده عتابی ، رقیه قربانی ، موسی جباری

 

چکیده :

زمینه و هدف: حمل ­و­نقل جاده‌ای مواد شیمیایی به علت وقوع حوادث متعدد و پیامدهای حاصله، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین حریم ایمن در حوادث حمل­ و­نقل جاده­ای مواد شیمیایی سمی به منظور بکارگیری در برنامه ­ریزی مقابله با شرایط اضطراری انجام پذیرفت.

روش بررسی: در این مطالعه، ابتدا مواد شیمیایی قابل حمل جاده­ای مورد بررسی قرار گرفته سپس آمونیاک، کلر، ۱،۳- بوتادین، بنزن و تولوئن جهت مطالعات بیشتر و مدل­سازی انتشار مواد سمی انتخاب شدند. سپس شاخص مواجهه شیمیایی (CEI) تعیین گردیده و رتبه­بندی خطر انجام شد. در نهایت، مدل­سازی نحوه انتشار مواد سمی مذکور با استفاده از نرم­افزارهای ALOHA و PHAST انجام گردید.

یافته­ ها: نتایج حاصله نشان داد که با استفاده از شاخص CEI، آمونیاک، کلر و ۱،۳- بوتادین به ترتیب با شاخص مواجهه ۵۹۷، ۵۴۸ و ۲۸۴ از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارند. در بررسی نهایی که براساس غلظت ERPG-3 انجام گردید، با استفاده از نرم­افزار ALOHA، آمونیاک با ۲۸۰۰ متر و با استفاده از نرم­افزار PHAST، کلر با ۳۰۰۴ متر، بیشترین فواصل خطر را دارا بودند.

نتیجه­ گیری: بررسی نتایج حاصله نشان داد که نرم­افزارهای مورد­ استفاده و شاخص CEI، قابلیت لازم در ارایه نتایج صحیح در غلظت­های پایین (ERPG-1&2) را ندارند. بعلت متفاوت بودن نتایج حاصل از نرم­افزارهای ALOHA و PHAST و شاخص CEI، پیشنهاد می­شود بالاترین فاصله خطر بدست آمده بر اساس ERPG-3 بدون توجه به نوع ماده و نوع نرم­افزار مورد استفاده، در برنامه­ریزی مقابله با شرایط اضطراری مد­نظر قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : حریم ایمنی ، حمل‌و‌نقل جاده‌ای ، شاخص مواجهه شیمیایی ، ALOHA ، PHAST ، CEI

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=24341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.