توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶
نویسندگان : فریده عتابی ، رقیه قربانی ، موسی جباری
چکیده :
زمینه و هدف: حمل ونقل جادهای مواد شیمیایی به علت وقوع حوادث متعدد و پیامدهای حاصله، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین حریم ایمن در حوادث حمل ونقل جادهای مواد شیمیایی سمی به منظور بکارگیری در برنامه ریزی مقابله با شرایط اضطراری انجام پذیرفت.
روش بررسی: در این مطالعه، ابتدا مواد شیمیایی قابل حمل جادهای مورد بررسی قرار گرفته سپس آمونیاک، کلر، ۱،۳- بوتادین، بنزن و تولوئن جهت مطالعات بیشتر و مدلسازی انتشار مواد سمی انتخاب شدند. سپس شاخص مواجهه شیمیایی (CEI) تعیین گردیده و رتبهبندی خطر انجام شد. در نهایت، مدلسازی نحوه انتشار مواد سمی مذکور با استفاده از نرمافزارهای ALOHA و PHAST انجام گردید.
یافته ها: نتایج حاصله نشان داد که با استفاده از شاخص CEI، آمونیاک، کلر و ۱،۳- بوتادین به ترتیب با شاخص مواجهه ۵۹۷، ۵۴۸ و ۲۸۴ از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارند. در بررسی نهایی که براساس غلظت ERPG-3 انجام گردید، با استفاده از نرمافزار ALOHA، آمونیاک با ۲۸۰۰ متر و با استفاده از نرمافزار PHAST، کلر با ۳۰۰۴ متر، بیشترین فواصل خطر را دارا بودند.
نتیجه گیری: بررسی نتایج حاصله نشان داد که نرمافزارهای مورد استفاده و شاخص CEI، قابلیت لازم در ارایه نتایج صحیح در غلظتهای پایین (ERPG-1&2) را ندارند. بعلت متفاوت بودن نتایج حاصل از نرمافزارهای ALOHA و PHAST و شاخص CEI، پیشنهاد میشود بالاترین فاصله خطر بدست آمده بر اساس ERPG-3 بدون توجه به نوع ماده و نوع نرمافزار مورد استفاده، در برنامهریزی مقابله با شرایط اضطراری مدنظر قرار گیرد.
واژههای کلیدی : حریم ایمنی ، حملونقل جادهای ، شاخص مواجهه شیمیایی ، ALOHA ، PHAST ، CEI
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>