کل 26890
2

ارتباط بین عوامل روانشناختی و دردهای اسکلتی-عضلانی با متغیرهای دموگرافیکی در کارکنان یک بیمارستان دولتی

  • کد خبر : 24289
  • 05 بهمن 1398 - 15:50
ارتباط بین عوامل روانشناختی و دردهای اسکلتی-عضلانی با متغیرهای دموگرافیکی در کارکنان یک بیمارستان دولتی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : شهناز طباطبایی ، رضا خانی جزنی ، امیر کاوسی دولانقر ، سید محمد سید مهدی ، زهرا نجفی

 

چکیده :

زمینه و هدف: با توجه به اینکه آسیب های اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار از جمله بزرگترین علل ازکار افتادگی کارکنان است و افراد زیادی از آن رنج می برند و منجر به هزینه های هنگفت می شود، بررسی علل مرتبط با آن از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل روانشناختی، از علل مهم بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی محسوب می شوند. از اینرو، تحقیقی با هدف بررسی ارتباط بین برخی عوامل روانشناختی و دردهای اسکلتی-عضلانی با متغیرهای دموگرافیکی در کارکنان  یک بیمارستان دولتی ، انجام شد.

روش بررسی: این تحقیق توصیفی- تحلیلی بود جهت جمع آوری داده ها، ۴پرسشنامه تحت عناوین پرسشنامه های: (۱) اطلاعات  دموگرافیکی،(۲)استرس شغلی، (۳) توانایی شناختی و (۴) میوزیک که اعتبار و روایی مناسبی داشتند، بکار گرفته شد. جامعه آماری شامل۸۰۰ نفرکل کارکنان بیمارستان را در بر می گرفت که نمونه ۲۶۴ نفری بطور تصادفی از کل انتخاب شدند و از آمار توصیفی و استنباطی(آزمون های t ،F) برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها: تفاوت معنی داری بین توانایی شناختی و میزان استرس شغلی با اختلالات اسکلتی-عضلانی وجود داشت، فقط بین توانایی شناختی و درد شانه تفاوت معنی داری دیده نشد. بین میزان استرس شغلی با متغیر های دموگرافیک(جنسیت(۰/۰۱=P)، تأهل(۰/۰۵=P)،تحصیلات(۰/۰۲=P)) تفاوت معنی داری وجود داشت و همچنین بین توانایی شناختی با متغیر های دموگرافیک( جنسیت، تأهل و تحصیلات) تفاوت معنی داری دیده نشد.

نتیجه گیری: شاغلین بیمارستانها که زیر مقیاس‏های توانایی‏ شناختی آنها در سطح متوسط و پایین تر از آن  قرار دارند، از دردهای اسکلتی-عضلانی و استرس شغلی بیشتری رنج می برند. چنانچه از نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات بر می آید، افرادی که توانایی تفکر انعطاف پذیر دارند، از توجیهات جایگزین استفاده کرده، به صورت مثبت چارچوب افکاری خود را بازسازی می کنند و موقعیتهای چالش برانگیز یا رویدادهای استرس زا را می پذیرند و در مقایسه با کارکنانی که انعطاف پذیر نیستند از نظر روانشناختی، تاب آوری بیشتری در برابر مشکلات دارند. علاوه بر این بین متغیر های جنسیت، تأهل و تحصیلات با میزان استرس شغلی ارتباط وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی : عوامل روانشناختی ، دردهای اسکلتی_عضلانی ، توانایی های شناختی ، متغیرهای دموگرافیکی ، کارکنان بیمارستان

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=24289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.