کل 26904
1

لانینا پس از ال نینو در راه است

  • کد خبر : 20923
  • 03 اسفند 1394 - 9:46

محققان اعلام کردند پدیده آب و هوایی ال نینو به بالاترین حد ممکن خود رسیده و در ماه های آینده سیر نزولی طی می کند، هر چند پس از آن احتمال وقوع لانینا وجود دارد.

به گزارش بی بی سی ورلد، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرده که دوره پیوند ال نینو-لانینو یا انسو، پدیده ای بزرگ مقیاس است که روی مناطق حاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و دوره برگشت آن از سه تا هفت سال است و دارای سه مرحله: ال نینو، خنثی و لانینا است که در حال حاضر احتمال ۵۰:۵۰ وجود دارد که قبل از اتمام تابستان پدیده لانینا جایگزین ال نینو شود. در این مرحله، پدیده لانینا آب اقیانوس آرام را خنک می کند و معمولا شرایط آب و هوایی مرطوب تری را برای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به ارمغان می آورد.  

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش می دهد که پدیده ال نینو به به اوج رسیده است و در عین حال همچنان روی آب و هوای جهان تاثیر دارد.  

بادر نظر گرفتن گرم شدن هوای جهان بر اثر فعالیت های انسان، ژانویه امسال بالاترین دمای ثبت شده برای این ماه از سال ۱۸۸۰ میلادی بود.  

پتری تالاس از سازمان جهانی هواشناسی گفت: به لحاظ هواشناسی، پدیده ال نینو به سمت سیر نزولی می رود، اما از آنجا که این پدیده هنوز قوی است و تبعات انسانی و اقتصادی آن ماه ها ادامه می یابد، نمی توانیم محافظت از خود در برابر این پدیده را کاهش دهیم.  

بخش هایی از آمریکای جنوبی و شرق آفریقا هنوز گرفتار تبعات باران های موسمی و سیلاب ها هستند. تلفات انسانی و خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی که در ذات خود فاجعه ای به تدریج رو به گسترش محسوب می شود، در مناطق جنوبی و شاخ آفریقا، آمریکای مرکزی و شماری از مناطق دیگر در حال بروز و ظهور است.  

با این حال، محققان معتقدند که پس از ال نینو، در اواخر سال جاری میلادی لانینا از راه می رسد.  

لانینا اغلب به واسطه بالا آمدن آب سرد و غنی از مواد غذایی، شرایط ماهیگیری را در سواحل آمریکای جنوبی در اقیانوس آرام بهبود می بخشد. 

این پدیده همچنین با وزش شدید بادهای موسمی در جنوب شرقی آسیا همراه است، هر چند در سال های اخیر سیل های قابل توجهی را نیز در استرالیا به راه انداخته است. 

اثر تغییرات آب و هوا در پدیده لانینا پرسش مهم دیگری است که وجود دارد و مطالعه ای در سال گذشته نشان داد که با توجه به گرم شدن وضعیت آب و هوای زمین، احتمال زیادی برای وقوع حوادث شدید وجود دارد.

ال نینو

ال نینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می شود از جمله این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشک سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. 

ال نینو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

لانینا

لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می شود. لانینا تقریباً متضاد ال نینو است. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می شود. این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می دهد سطح آب های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت های حاره غربی گرم تر از حالت عادی گسترش یابد. علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد ال نینو موثر هستند.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.