کل 26869
3

بار آلودگی دریاچه پساب نیشابور ۱۸ برابر استاندارد است

  • کد خبر : 20838
  • 01 اردیبهشت 1395 - 11:58
 معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بار آلودگی دریاچه پساب در شهرستان نیشابور ۱۸ برابر استاندارد است.

محمد عرفانی افزود: در پی ایجاد دریاچه ای از پساب در محوطه اسحاق آباد نیشابور که ناشی از فعالیت شهرک صنعتی خیام در این شهر است و جمع شدن انبوه پساب صنعتی در پشت بند خاکی که به صورت غیر مجاز ساخته شده، نگرانی های زیست محیطی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این دریاچه حاصل رها شدن پساب تصفیه خانه شرکت شهرک صنعتی خیام است اظهار کرد: این تصفیه خانه در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب راه اندازی شد که پس از اجرای طرح توسعه آن حدود دو هزار و ۲۵۰ مترمکعب به ظرفیت مزبور افزوده شده است. 

وی با اشاره به نمونه برداری از دریاچه ایجاد شده از پساب این شهرک صنعتی گفت: حاصل آزمایشات انجام شده نشان از بار آلودگی بسیار آن و معادل ۱۸ برابر استاندارد دارد.

عرفانی افزود: روند تصفیه فاضلاب در این شهرک نیز غیر استاندارد و بر خلاف قواعد و آیین نامه هاست. 

وی با بیان اینکه حجم پساب جمع شده در منطقه اسحاق آباد نیشابور به صورت تخمینی ۲۰۰ هزار متر مکعب است اظهار کرد: اخطار لازم به شرکت شهرکهای صنعتی داده شده و در صورت عدم بهبود وضعیت موجود، اقدام قضایی و برخورد قانونی با این واحد آلاینده انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پساب رها شده، در پشت خط انتقال لوله گاز به شهرستان نیشابور جمع شده است، احتمال وارد آمدن خسارت به این خط لوله نیز وجود دارد. 

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این خط لوله در پنج کیلومتری شهرستان واقع است و نگرانی ها و احتمالات موجود طی نامه ای به ستاد بحران استانداری خراسان رضوی اعلام شده است. 

وی همچنین با اشاره به اینکه دشت نیشابور یکی از دشت های بحرانی استان در زمینه آب است افزود: فاضلاب خروجی شهرک صنعتی خیام ماهیانه حدود سه هزار متر مکعب است که می توان با تصفیه استاندارد و درست فاضلاب از این فرصت استفاده مناسب نمود و آب مورد نیاز کشاورزی این منطقه را تامین کرد. 

شهرستان نیشابور در ۱۲۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.