کل 26853
0

تشکیل سازمان متولی خاک در کشور ضروری است

  • کد خبر : 19692
  • 25 آذر 1394 - 0:46
رئیس انجمن علوم خاک ایران با تاکید بر تشکیل یک سازمان متولی خاک در کشور اظهار کرد: در کشور هیچگونه بخش اجرایی در خصوص خاک وجود ندارد درحالی که در زمینه آب و جنگل سازمان های مربوطه تشکیل شده است.

منوچهر گنجی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت سال جهانی خاک که همزمان با هفته پژوهش و فناوری در محل آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی شهید چمران اهواز برگزار شد افزود: کاهش سرانه زمین های کشاورزی و تخریب زمین های حاصل خیز یک تهدید جدی برای امنیت غذایی و به دنبال آن تهدید جدی برای امنیت ملی کشور است. 

وی با بیان اینکه تاکنون فرسایش خاک در کشور حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته افزود: از جمله مشکلات زیست محیطی که مرتبط با موضوع خاک است می توان به فرسایش، تخریب و آلودگی، سیلاب های مخرب، گل آلود شدن رودخانه ها، آلودگی آب ها، نابودی شیلات و آبزی پروری، پر شدن مخازن سدها از رسوب، تشدید اثرات خشکسالی، بروز ریزگردها و آلودگی هوا، افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین اشاره کرد. 

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: نقش مدیریت خاک در افزایش بهره وری آب در جنگل ها و مراتع، اصلاح و بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، حفاظت خاک و کنترل تخریب و آلودگی آن و کاهش رواناب و رسوب می تواند در رفع بسیاری از مشکلات این حوزه موثر باشد. 

وی بیان کرد: هم اکنون به ازای هر متر مکعب آب حدود یک کیلوگرم محصول برداشت می شود و این درحالی است که در برخی کشورها تا ۵/۲ برابر نیز محصول برداشت می شود. 

گرجی، با بیان اینکه تنظیم چرخه آب و توزیع مناسب آن در طبیعت و کاهش تلفات آب با خاک است گفت: باید با مدیریت صحیح از حداقل آبی که در اختیار داریم بیشترین بهره وری را داشته باشیم چرا که مدیریت پایدار خاک حل اساسی بحران آب در کشور است. 

وی ادامه داد: هم اکنون وزارت نیرو اعلام کرده که نزدیک به یک درصد مخازن کشور در حال رسوب گرفتن است که با تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که در سال ۳۰۰ میلیون متر مکعب به جای آب رسوب وارد مخازن می شود و به همین دلیل ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی کمتری به زیر کشت می رود. 

رئیس انجمن علوم خاک ایران با تاکید بر اینکه با یک صبحانه کاری و یا برگزاری یک جلسه نمی توان مشکلات جدی را برطرف کرد گفت: در جهان بیش از ۱۰ هزار نوع خاک شناسایی شده که ۱۰ هزار نوع مدیریت را نیز می طلبد و این امر با مدیریت ضعیفی که اکنون در کشور وجود دارد نمی توانیم تمامی اراضی را یکجا مدیریت کنیم چرا که با نبود مدیریت خاک، ریزگردها در کشور چند برابر شد و برای غلبه بر این مشکل تنها باید قانون خاک تصویب و اجرایی شود. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ما دیم است افزود:در دیم زارها هیچ راهی برای افزایش بهره وری وجود ندارد غیر از این که بذر خوبی پاشیده شود و مدیریت خوبی نیز صورت گیرد. 

گرجی، تاکید بر امنیت غذایی را تنها یک شعار ندانست و گفت: توجه به امنیت غذایی در واقعیت وجود داشته و خواهد داشت و مشکلات حاصل شده از آن در سال های آینده می تواند شرایط سخت تری را برای ما به همراه داشته باشد. 

رئیس انجمن علوم خاک ایران اضافه کرد: در سال ۹۱ دان مرغ به دلایل خاصی چند ماه دیرتر وارد کشور شد و همین امر صف های خرید مرغ را در کشور طولانی و مشکلات جدی را برای ما به دنبال داشت و اگر روزی برسد که نتوانیم گندم مورد نیاز خود را تامین کنیم اتفاقات ناگواری را در پیش خواهیم داشت. 

وی به پیشنهادات انجمن علوم خاک ایران در حل مشکلات ایجاد شده در زمینه خاک و پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده گفت: تقویت تشکیلات اجرایی متولی حفاظت و مدیریت خاک، شناسایی و رده بندی خاک ها، ارزیابی تناسب اراضی و تهیه نقشه های مناسب، تصویب و اجرای قانون حفاظت از خاک و ساماندهی مسائل قانونی و حقوقی، برنامه حفاظت خاک و مهار فرسایش و رسوب و برنامه کشاورزی حفاظتی از جمله پیشنهادات ما برای حل مشکلات است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.