کل 26895
1

دستگاه سنجش آلودگی های محیطی ساخت محقق ایرانی ارتقا یافت

  • کد خبر : 19646
  • 08 دی 1394 - 1:47
دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این موفق به طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور شده بود، دستاورد علمی خود را ارتقا داد.

'فروزان فقیری' با بیان اینکه نمونه ارتقا یافته دستگاه موجود شامل بخشهای سخت افزار و نرم افزار است، افزود: سخت افزار این دستگاه جعبه ای کوچک است که توانایی سنجش آلودگی هوا، دود، LPG ، CO، دما، فشار، رطوبت و گرد و غبار را دارد.  

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده از سخت افزار به وسیله بلوتوث توسط یک اپلیکیشن اندروید به صورت نمودارهایی تصویری روی گوشی موبایل نمایش داده می شود.  

به گفته فقیری، نمونه ارتقا یافته نسبت به نمونه قبلی توانایی تشخیص CO، رطوبت و گرد و غبار را نیز دارد که این امر برای بهبود آگاهی میزان آلودگی های محیطی کمک زیادی می کند.  

دانشجوی فیزیک واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: با توجه به اندازه کوچک و قابل حمل بودن، امکان استفاده از این دستگاه در مکان های مختلف همچون منزل، محل کار و داخل شهر به عنوان یک دستگاه سنجش آلودگی هوای شخصی وجود دارد.  

وی با یادآوری اینکه نتایج این دستگاه در گوشی موبایل نمایش داده می شود و کاربری آن را آسان می سازد، به کاربردهای آن اشاره کرد و افزود: نمونه ارتقا یافته دستگاه سنجش آلودگی های محیطی قابل استفاده در منازل مسکونی و مراکز عمومی جهت تشخیص، اندازه گیری و ثبت غلظت گازها (پیشگیری از حوادث احتمالی)، قابل استفاده در سازمانهای مختلف همچون هواشناسی جهت اندازه گیری آلودگی شهری به صورت نقطه به نقطه در سطح شهر و دارای کاربری صنعتی از جمله تشخیص، اندازه گیری و ثبت غلظت گازهای تولید شده در واحدهای صنعتی است. 

فقیری یادآور شد: این دستگاه برای گروه های مختلف مردم از جمله افراد کهنسال، بیماران تنفسی و کودکان قابل استفاده است و افراد از طریق این دستگاه از میزان آلودگی هوا، دود، LPG، دما و فشار در همان مکان و زمان مطلع می شوند و به این ترتیب، تصمیم گیری برای افراد آسیب پذیر در برابر آلودگی هوا راحت تر خواهد شد. 

این محقق جوان با بیان اینکه هزینه این دستگاه به مراتب کمتر از نمونه خارجی آن است، گفت: این طرح برای اولین بار در ایران به اجرا درآمده است. 

مرحله تکمیل و توسعه این طرح با کارایی ها و امکانات بیشتر و هزینه تمام شده بسیار کمتر و ثبت شرکت دانش بنیان در این راستا، در دست اجرا است. 

طراحی و ساخت این دستگاه به راهنمایی 'هومن اخوان' عضو هیات علمی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و 'فروزان فقیری' در دانشکده فیزیک پلاسما انجام شده است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.