کل 26883
2

بیش از ۱۰۰ کشته و هزاران مجروح بر اثر زلزله های متوالی در پاپوا گینه نو

  • کد خبر : 18952
  • 18 اسفند 1396 - 20:30

مقامات رسمی پاپوا گینه نو روز جمعه از زلزله پر قدرت ۶.۸ ریشتری به عمق ۱۵ کیلومتر و در فاصله ۲۰ کیلومتری سواحل شرقی این کشور خبر داده اند. این سومین زمین لرزه پرقدرت دراین کشور است که تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و افزون بر هزاران نفر مجروح به جای گذاشته است.

ب این زمین لرزه سومین زلزله پرقدرت در سه هفته اخیر دراین کشور دورافتاده اقیانوس آرام است.

طبق اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، سومین زلزله در بامداد روز جمعه ۱۸ اسفند ماه به وقت محلی در ۲۰ کیلومتری سواحل شهر «تارون» واقع در جزیره «ایرلند نو» در پاپوا گینه نو رخ داده است.

شبکه های خبری استرالیا و نیوزیلند به نقل از یک سخنگوی ستاد مدیریت بحران این کشور دور افتاده در اقیانوس آرام اعلام کرده که اقدامات امدادی درحال اعزام به مناطق زلزله است .

پیتر اونیل نخست وزیر پاپوا گینه نو با حضور در بخشی از مناطق زلزله اعلام کرده است که بازسازی مناطق زلزله زده ماهها طول خواهد کشید و بسیاری از افراد نیز مفقود شده اند.

محل وقوع این زلزله در فاصله ۸۰۰ کیلومتری زلزله ۷.۵ ریشتری بود که در بلندی‌های کشور پاپوا گینه نو ۱۱ روز پیش، ۷ اسفندماه رخ داد که تا کنون کشته شدن حداقل ۱۰۰ نفر در پی آن تأیید شده و عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

زلزله ۷.۵ ریشتری روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در این منطقه باعث مسدود شدن راه‌ها، قطعی برق و مسدود شدن دسترسی به روستاها شده است.

پاپوا گینه نو روز دوشنبه هفته جاری نیز برای دومین بار درحالی با زلزله پرقدرت ۶ ریشتری لرزید که دولت این کشور هنوز بحران ناشی از خسارات و تلفات گسترده برجای مانده از زلزله ۷.۵ ریشتری هفته گذشته را کنترل نکرده بود و اکنون سومین زلزله پرقدرت تمام توان این کشور را گرفته است.

مردم محلی در شوک زلزله از احتمال ارتباط قوی بودن زلزله با عملیات نفتی و گازی شرکت‌های خارجی سخن می‌گویند و عملیات استخراج نفت و گاز توسط آنها را یکی از مهمترین علل وقوع زلزله هایی چنین پرقدرت در سه هفته اخیر در کشور پاپواگینه نو می دانند.

مناطق زلزله زده از مراکز اصلی تولید نفت و گاز در پاپوآگینه نو محسوب می شود و شرکت اگزون موبیل استرالیا دراین مناطق فعالیت استخراج نفت دارد.

این شرکت پس از وقوع زلزله نخست که به بخش هایی از پالایشگاه‌های آن نیز در منطقه خساراتی وارد کرد،عملیات استخراج خود را متوقف و کارکنانش را ازمنطقه خارج کرده است.

دولت پاپوا گینه نو با مشکلات مالی بسیاری مواجه است و اکنون پروژه تولید گاز ال ان جی این کشور که بزرگترین پروژه پولساز آن بوده و از سوی شرکت اگزون موبیل اجرا می شود، متوقف شده که این امر مشکلات مالی را برای دولت دوچندان کرده است.

پاپواگینه نو روی خط زلزله موسوم به «حلقه آتش» قرار دارد که به طور مستمر شاهد وقوع زمین لرزه های پرقدرت و مخرب بوده است.
خط زلزله «حلقه آتش» به مناطقی در کناره‌های اقیانوس آرام گفته می‌شود که حدود ۹۰ درصد از زلزله‌های جهان و ۸۱ درصد از بزرگترین زلزله‌ها در این مناطق رخ می‌دهد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=18952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.